Recenzja gry planszowej The Castles of Burgundy with expansions

Dzisiaj coś fenomenalnego, nasza ulubiona gra w najnowszej odsłonie wizualnej, ale również w jednym opakowaniu z wszystkimi rozszerzeniami, w Polsce pojawi się pod nazwą „Zamki Burgundii Big Box” i zapowiada się rewelacyjny prezent na święta. Zapraszamy do oglądania i czytania, ponieważ to odświeżony klasyk lub, jak kto woli – gra kultowa! Tytuł jest uznawany za najlepszy w karierze wybitnego projektanta Stefana Felda.

The Castles of Burgundy with expansions” to gra planszowa dla 1-4 uczestników w wieku od 12 lat, która według wskazań na opakowaniu zajmuje ok. 70-120 minut. Adnotacje te nie przeszkadzają nam bawić się w nią z córką w wieku 6 lat, która najchętniej kolekcjonuje zwierzaczki i jakoś nigdy nie dociągnęliśmy do dwóch godzin. Pozycja bazuje na żetonach pobieranych z kości i umieszczanych na odpowiednich polach planszy.

Zamki Burgundii” już opisywaliśmy, zatem o zasadach pokrótce, a więcej, co oferuje nowa edycja gry. Nadrzędna dla nas wartość nowej wersji to spakowanie w jednym komplecie wszystkich dodatków, dla miłośnika pozycji to zawsze atrakcyjna inwestycja. Kolejna zaleta, to całość na nowo zilustrowana, czy lepiej – o gustach się nie dyskutuje, generalnie jest mniej rycersko i gotycko, a bardziej w nawiązaniu do domeczków ze słynnych gier „The Settlers”, z pewnością barwy są wyraźnie głębsze.

Po otwarciu opakowania zwracamy uwagę, że plansza główna jest większa, teraz tor punktacji nie ma dwóch pętelek, a równo otacza całą przestrzeń gry, zmienione zostało także tło ukazujące miasto widziane z lotu ptaka nie malunek zamku, ze spraw technicznych, w instruktarzu przy produktach pojawiły się obie punktacje za czas zakończenia obszaru i jego rozmiar, premie kolorowe przypominają obecnie ogrody. Całość wygląda estetycznie i dobrze się używa.

Plansze indywidualne są mniejsze, ponieważ informacje odnoszące się do aktywacji żetonów znajdują się na osobnej tabliczce, może to i dobrze, ponieważ pojawiły się tutaj obiekty z rozszerzeń, które też zajmują przestrzeń na płaszczyźnie. Rysunki zwierząt na zielonych żetonach naszego folwarku wydają się bardziej rzeczywiste, mniej bajkowe, z kolei budynki nabrały kolorów i są jakby zadbane, odrobinę jak z nowoczesnej animacji. Jeden element wydaje się organizacyjnie słabszy niż wcześniej – czarne punkty przydawały się do rozróżnienia żetonów otrzymywanych za gródki srebra, teraz musimy odwracać wszystkie komponenty, aby je wyłowić przy składaniu gry.

Z rozszerzeń pojawiły się „Gra drużynowa”, w której możemy stanąć w parze przeciwko drugiemu zespołowi na dzielonej planszy – łączonej w pionie lub poziomie. Są nowe obiekty budowlane – „żuraw” zastępujący efekty innych budynków, również tych nieobecnych w naszej posiadłości, „biały zamek” pozwalający nam natychmiast wykorzystać białą kość jak własną, „zajazd” będący rodzajem jokera – wypełniacza dowolnego rodzaju obszaru. Nowe są też „gąski”, które podwyższają wynik wybranego gatunku w naszym gospodarstwie. Pojawiła się plansza z trzema zameczkami na granicy, jeśli uda nam się połączyć dwie z nich otrzymujemy punkty z bieżącej fazy, a najszybszy z graczy dodatkowo wartość równą bonusowi z koloru dla wybranej liczebności składu. Możemy się bawić ze „szlakami handlowymi”, otrzymujemy płytki z drogą i konkretnymi towarami w dostosowanej do liczby grających ilości, teraz sprzedając towar możemy zakrywać miejsca od lewej do prawej i zdobywać premie z pól. Plansza z miastami rozdzielonymi rzeką przeznaczona jest do samodzielnej zabawy. Celem gry solo jest zapełnienie całej przestrzeni w rozgrywce trwającej 25 rund. Ostatnim dodatkiem są tarcze – przechowujemy je na zamkach, płacimy trybut za ich utrzymanie, a te w zamian dostarczają nam bonusowych akcji, a na koniec zabawy podwyższają noty. Wszystkie te modyfikacje podwyższają rezultat naszej rywalizacji, najczęściej też ułatwiają zapełnienie naszej posiadłości wszelkim dobrem. 

Do „The Castles of Burgundyw bieżącym wydaniu należy się przyzwyczaić, ponieważ wygląda inaczej, natomiast mechanicznie nic się nie zmieniło i to ciągle nasza ukochana gra, która jest jedną z najbardziej oryginalnych i najciekawszych na rynku. My zagraliśmy od razu z marszu i było tak samo wspaniale jak za każdym razem. Nowa odsłona cieszy oczy i raduje umysł, ponieważ odpalanie akcji połączonych, czytaj „kombosów” to najlepsza rzecz na świecie i gwarantowana satysfakcja.

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy ALEA i RAVENSBURGER

Film: „The Castles of Burgundy with expansions” – unboxing

Film: „The Castles of Burgundy with expansions” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., dlp games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Edgard, Edipresse Książki, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Epideixis, Euler’s Game, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Selverlag, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, GRAiMY, Granna, Haba, Haraka Paka, Headu, Heim, Hurrican Games, ICOM Poland, IFF Studios, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Knizia, Let’s Play, LUBEE Edition, LUDERIS, Mandoo Games, MDR Dystrybucja, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Glosel – taniaksiazka.pl, OUTDOOR Media, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Piatnik, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Promathematica, Rafael, Ravensburger, Rebel, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sharp Games, Smart Games, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, Super Meeple, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, What The Frog, Woodgame, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag

Dołącz i Ty!