Recenzja gry paragrafowej Magiczny rytuał

Foxgames” w ostatnich latach wyrasta na lidera gier paragrafowych, gdyby nie oni pozycje tego rodzaju nie dotarłyby do szerszej publiczności. Gry paragrafowe to pomost pomiędzy komiksem a rozgrywką fabularną, gdzie wcielamy się w określone role i tu w zależności od decyzji przenosimy się do odpowiedniego kadru historii, ostatecznie trafiając na jedno z kilku zakończeń.

Magiczny rytuał” to gra dla czytelników w wieku od 16 lat, ponieważ tutaj naszą przygodę rozpoczynamy po ciemnej stronie mocy, jako adept demona. Krocząc w mroku na usługach posiadamy chowańca, którego wykorzystać możemy chociażby do torturowania naszych przeciwników – konkurencyjnych czarnoksiężników, ale też pojedynkując się z siłami dobra.

Kolejna odsłona gry – książki, w oryginale „Magica Tenebrae”, tym razem dla wszystkich interesujących się japońskimi komiksami, wybrane ilustracje stworzone przez „Ottami” kojarzą się z „Dragon Ball”, ale także mrocznymi elfami czy samurajami. Projektantem jest Emmanuel Manuro, którego „Porwanie” było niezwykłym doznaniem, w tym również ukazującym mrok i zepsucie, tam bardziej skojarzone z sektami. Tym razem fantastyka, bo zakazana magia i książę demonów. Rozwijasz percepcję, przede wszystkim wizualną – spostrzegawczość.

Naszym celem jest eliminacja czarodziejki, natomiast w trakcie opowieści priorytety mogą ulec zmianie. Większość decyzji to wybór pomiędzy dwoma wariantami – siłowym, zazwyczaj niecnym i występnym, kiedy gęstnieje mrok wokół nas, lub kompromisem – wtedy mamy szansę na polubowne rozwiązanie sporu pomiędzy bohaterem, a celem jego finalnego ataku.

Korzystając z mocy zużywamy punkty many, które znają wszyscy miłośnicy fantasy. W rozgrywkę wkraczamy z dwoma umiejętnościami, wybieranymi z kompletu czterech dostępnych tutaj dziedzin, czyli magii żywiołów, zauroczeniami, łamaniem członków oraz korozją metali. W zależności od decyzji po rzuceniu zaklęcia do oznaczenia bieżącego kadru dodajemy lub odejmujemy 5 lub 10 numerów, aby przekonać się, czy czar nas ochronił lub też zranił przeciwnika. Ilustracje z możliwością użycia naszych magicznych mocy oznaczone są specjalnymi runami. W ramach wskaźników postaci poza punktami mroku oraz many jest również miejsce na ekwipunek.

W tej odsłonie gier paragrafowych urzekające są ilustracje, ponieważ mroczne, ale jednak bajkowe – nawiązujące odrobinę do świata elfów, trochę do mangi, szoguna. Na świetny klimat opowieści oddziałuje nasze miejsce w szeregu – sługa mrocznego demona, który tonie w długach, posiada na usługach małego diablika i po prostu – zabijanie nie jest dla niego dylematem moralnym, to jak pstryknięcie palcem w owada. Pasjonujące dla gracza są wybory, ponieważ będą nikczemne lub prawe i przyznać muszę, że te pierwsze bardziej kuszą. Zabawa intensywnie oddziałuje na emocje, ponieważ wkraczamy w świat złych i zakazanych praktyk mocy, a na zakończenie pozostaje – rachunek sumienia!

Nawiązanie do grzechu, do chodzenia na skróty, podejmowania decyzji skutecznych, aczkolwiek bezlitosnych i brutalnych, bo wyniszczających naszych konkurentów jest wyjątkowo angażujące.

Naszym zdaniem to znakomita odsłona cyklu, trochę podobna do „Łzy bogini Nuwy”, ale mniej orientalna i techniczna, chociażby ze względu na nieumiejętność obsługi konwencjonalnej broni. Myślami kręcimy się wokół baśni, ale więcej jest tu fantasy, takiego z uniwersum J. R. R. Tolkiena. Wydarzenia silnie osadzone są na płaszczyźnie (nie)etycznej, mniej tutaj statystyk postaci, co jednak wielu miłośnikom gier paragrafowych może odpowiadać, gdyż najważniejsza wydaje się być wędrówka i zagubiona dusza bohatera – zamachowca i jego ewolucja poprzez doświadczenia i dokonywane wybory w trakcie drogi.

Super, że ten rodzaj gier coraz częściej trafia w gusta nastolatków i dorosłych graczy. Okazuje się, że im starszy wiekiem odbiorca, tym ciekawsze historie, aczkolwiek mniej zagadek logicznych i wydaje się, że tak być powinno, bo pragniemy przede wszystkim odgrywać powierzone nam role, jak ci aktorzy na scenie, chociaż na chwilę stać się czarnych charakterem, bo tutaj bez konsekwencji.

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy FOXGAMES


Film: „Magiczny rytuał” – unboxing

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Bard, Black Monk Games, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., dlp games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Edgard, Edipresse Książki, Egmont, Ei System, Epideixis, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Selverlag, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, GRAiMY, Granna, Haraka Paka, Headu, Heim, Hurrican Games, ICOM Poland, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, Jawa, Kangur Sp. z o.o., Let’s Play, LUDERIS, Mandoo Games, MDR Dystrybucja, Moaideas Game Design, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Glosel – taniaksiazka.pl, OUTDOOR Media, Phalanx Games, Piatnik, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Promathematica, Ravensburger, Rebel, RUSSELL KONDRACKI s.j., Sharp Games, Smart Games, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Vedra Games, Vertima Trade, Woodgame, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o

Dołącz i Ty!