Recenzja gry Sagrada Jeszcze więcej szkła

Sagrada” to gra wyróżniona przez nas w podsumowaniach roku, pozycja fantastyczna ponieważ mająca atmosferę, czego raczej nie można powiedzieć o większości gier logicznych, bo tutaj liczy się przede wszystkim forma rozwiązywania łamigłówki, a nie tematyka gry. O planszach-witrażach słyszeli pewnie wszyscy, którzy interesują się grami planszowymi, a z tym rozszerzeniem dochodzą nam kolorowe rozety, czyli charakterystyczne rozwinięte róże ze szkła.

Sagrada Jeszcze więcej szkła” to gra abstrakcyjna dla 1-6 graczy w wieku od 13 lat, z czasem rozgrywki trwającym ok. 30-45 minut. Limit graczy zwiększył się o parę, ponieważ w opakowaniu otrzymujemy okna kościoła dla kolejnej dwójki. Wiek z opakowania jest zawyżony, ponieważ na spokojnie uda wam się zaangażować już siedmiolatków, tym bardziej ze względu na wizualizację oprawy produktu. Nas interesują jednak przede wszystkim okrągłe kwiatki z kolorowego szkła, bo to one najwięcej namieszały – są to nasze prywatne magazyny surowca, po dwie sztuki każdej barwy.

Z miłych rzeczy są jeszcze cele indywidualne – 6 kart, w których sumujemy oczka z kostek na odpowiednich polach, dwie karty narzędzi dostosowane do nowych planszy prywatnego zasobnika, jeszcze więcej szkła – kostki, znaczniki uznania wydawane na zakup narzędzia i raczej zbędna tacka na kostki, które i tak wolimy trzymać w woreczku. Cieszą oczywiście nowe układy pól, bo różnorodności i opcji wymiany na kolejne schematy nigdy nie jest za wiele.

Magazyny uzupełniamy parą każdego koloru, rzucamy i odkładamy do wykorzystania w turze gracza. Teraz jako dodatkową, nieobligatoryjną akcję pobieramy szkło z rozety, natomiast żeby nie było tego surowca za dużo, z okrojonej puli wspólnej dla uczestników wybieramy tylko jeden sześcian! Generalnie jest mniej losowo, bo wykładając kostki z worka można trafić na zwielokrotnione lub niedopasowane do naszej sytuacji barwy czy też oczka, a teraz mamy zdublowany komplet kolorów i łatwiej o przydatne szkło. Mniejsza pula bazowa kostek odrobinę wymusza jednak na uczestnikach częstsze korzystanie z narzędzi „wihajster” i „szczypce po dziadku”, czyli zamianę wybranej kostki z inną z magazynu lub w drugim przypadku – przerzucenie do dwóch kostek z zasobnika, a przypominamy, że to kosztuje. Bawiąc się z rozszerzeniem nie losujemy narzędzi „łamacz” i „młotek witrażowy”, które odnoszą się do drugiego pobrania kostki z puli ogólnej, która tutaj jest zmniejszona na potrzeby użycia okrągłych planszy z surowcem. Kostki możemy rzucać wewnątrz tacki, zdobione boki ochronią przed przypadkowym turlaniem, chociażby mankietem koszuli.

Sagrada” świetnie sprawdza się w niedużych grupach, ale jeśli macie ekipę do zabawy, to z pewnością skorzystacie z nowych zestawów dla kolejnej pary. Wprowadzenie rozety zmniejszyło znaczenie przypadkowego początkowego wyłożenia kostek do puli graczy, a w grach logicznych zawsze przyjemnie jest ograniczać wszelkie elementy losowe. Super są te nowe cele indywidualne, ich wprowadzenie polecamy każdemu – są lepsze od tych z podstawki. W wersji podstawowej nowym graczom drobny chaos wprowadzała zmienność kierunku kolejki dobierania kostek, po rezygnacji z tej opcji łatwiej wytłumaczyć reguły i wprowadzić amatorów.

Jeszcze więcej szkła” nam bardzo pasuje, pomimo że liczba planszy akurat dla nas wystarczała, to z chęcią sięgnęliśmy po zasobniki, gdyż zarządzanie własną rezerwą jest racjonalne i wysoce wskazane w tego rodzaju pozycjach rozwijających myślenie.

Sagradę” należy mieć w kolekcji, bo to bestseller i rewelacyjna gra, po „Sagradę Jeszcze więcej szkła” pewnie wyciągniecie łapki kiedy już uzależnicie się od podstawki, a to tylko kwestia czasu i rozegrania, gdyż ona potrafi czarować jak witraż promieniami słońca.

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy FOXGAMES.

Film: „Jeszcze więcej szkła Sagrda” – unboxing

Film: „Jeszcze więcej szkła Sagrda” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Bard, Black Monk Games, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., dlp games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Edgard, Edipresse Książki, Egmont, Ei System, Epideixis, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Selverlag, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, GRAiMY, Granna, Haraka Paka, Headu, Heim, Hurrican Games, ICOM Poland, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, Jawa, Kangur Sp. z o.o., Let’s Play, LUDERIS, Mandoo Games, MDR Dystrybucja, Moaideas Game Design, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Glosel – taniaksiazka.pl, OUTDOOR Media, Phalanx Games, Piatnik, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Promathematica, Ravensburger, Rebel, RUSSELL KONDRACKI s.j., Sharp Games, Smart Games, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Vedra Games, Vertima Trade, Woodgame, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o

Dołącz i Ty!