Recenzja gry dedukcyjnej Gangster City

Wydawnictwo „Granna” do pewnego czasu kojarzyło się głównie z grami rozrywkowymi dla młodszych dzieci i przede wszystkim z edukacją, ale potem pojawiły się serie „Granna Expert” oraz „Gry z pazurem”, do tej drugiej należy dzisiaj omawiane „Gangster City”, którego jednym z projektantów jest twórca rewelacyjnej pozycji „Santa Maria”.

Gangster City” to gra karciana w tematyce dedukcyjnej i detektywistycznej przeznaczona dla 1-6 osób w wieku od 10 lat, z czasem rozgrywki ok. 20 minut. Wewnątrz opakowania znajdziemy 54 karty spraw, które różni wizerunek podejrzanego, narzędzie zbrodni, miejsce popełnienia czynu, oraz jego motyw. W trakcie prowadzenia śledztwa przydadzą nam się podstawki oraz karty pomocy – po 6 sztuk. Celem jest aresztowanie pary przestępców nim dokonają tego nasi konkurencji.

Rozgrywka przypomina „Sherlock”, natomiast tam znaliśmy własne karty, dopytywaliśmy o cudze i demaskowaliśmy te zasłonięte na środku stołu w oparciu o znajomości wszystkich cech indywidualnych postaci. Tuta jest na odwrót, gdyż docelowo rozpoznać musimy własną kartę na podstawie porównania opisu wybranych już postaci i ich zgodności z poszukiwaną. Nie przesłuchujemy, a jesteśmy informowani o ilości trafień, gdyż wszyscy widzą obce karty.

W swojej turze prowadzimy śledztwo lub dokonujemy aresztowania, jeśli oskarżenie jest błędne – tracimy turę, w przypadku kolejnej pomyłki w zależności od początkowych ustaleń graczy – odpadamy z rozgrywki lub otrzymujemy nową historię kryminalną.

Zabawa solo polega na rozwiązywaniu spraw w oparciu o konkretne numery kart wyciągnięte ze stosu – taka łamigłówka pozbawiona jest gry na czas, czyli pośpiechu wynikającego z rywalizacji z innymi.

Zabawa jest super, ponieważ wciąga i uczy analizy poszlak, natomiast system gry jest bardzo intuicyjny, gdyż tutaj raczej nie ma opcji, że się pomylisz w zapiskach, bo wszystko wynika z układu wyłożonych kart. Rozgrywka nie jest tak interakcyjna jak w przypadku „Sherlocka” – tamte zapytania do graczy mają swój klimat, ponieważ kojarzą się z konfrontacją, ale i tak pasjonuje i wciąga, a nie zawsze przecież udaje się zebrać ludzi do dialogu.

Losowość w grze występuje, ponieważ może się zdarzyć, że przypadkiem już na wstępie wskażesz na kartę mającą wiele wspólnego z twoją ukrytą tożsamością, ale jest na tyle dynamicznie, że to nie przeszkadza, gdyż za chwilę możemy rozegrać kolejną partię. A właśnie – jeśli to nasi podpowiadający się pomylą i błędnie nas poinstruują, z automatu rozwiązujemy bieżącą zagadkę.

Gry z pazurem” bardzo polubiliśmy, w domu pozostały „HMS Dolores”, „Skull”, „Sherlock”, bo są niewielkich rozmiarów, a zapewniają świetną zabawę połączoną z intensywnym myśleniem czy też zarządzaniem ryzykiem. Teraz do tej kolekcji dołączy „Gangster City”, gra która dobrze wypada już w parze, gdyż zależy nie od wielkości składu, ale łączeniu ze sobą dociąganych kart i szukaniu zależności. Przyjemna, mała gra dedukcyjna dla całej rodziny, niekoniecznie od 10 roku życia. Warta polecenia.

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy GRANNA.

Film: „Gangster City” – unboxing

Film: „Gangster City” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Bard, Black Monk Games, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., dlp games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Edgard, Edipresse Książki, Egmont, Ei System, Epideixis, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Selverlag, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, GRAiMY, Granna, Haraka Paka, Headu, Heim, Hurrican Games, ICOM Poland, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, Jawa, Kangur Sp. z o.o., Let’s Play, LUDERIS, Mandoo Games, MDR Dystrybucja, Moaideas Game Design, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Glosel – taniaksiazka.pl, OUTDOOR Media, Phalanx Games, Piatnik, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Promathematica, Ravensburger, Rebel, RUSSELL KONDRACKI s.j., Sharp Games, Smart Games, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Vedra Games, Vertima Trade, Woodgame, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o

Dołącz i Ty!