Recenzja gry planszowej Kolonie Terraformacja Marsa

Terraformacja Marsa” to jedna z najlepszych obecnie gier planszowych, raczej dla zaawansowanych graczy, ponieważ dużo tutaj kombinowania z łączeniem kart w samonapędzające się mechanizmy rozwoju, a także kontroli poziomów produkcji oraz efektów z kart. Jest to gra z ogromnym potencjałem, który rośnie z każdym nowym dodatkiem, które oczywiście opłaca się wydawać, bo gra to bestseller, zatem sprzedaż jest raczej pewna. „Kolonie” to najnowszy z nich i nasz Mars zamienia się teraz w mały układ słoneczny.

Terraformacja Marsa Kolonie” to rozszerzenie, które wprowadza eksplorację kolejnych „planet”, a co z tym związane tworzenie tytułowych placówek i czerpanie dochodu z handlu oraz premii z bycia obecnym lokalnie gdzieś na rubieżach galaktyki. W opakowaniu znajdziemy 11 kafli obiektów, czyli rozmaitych księżyców oraz planet karłowatych, 49 kart projektów, z których większość związana jest z funkcjonowaniem kolonii i wysyłaniem floty handlowej, 8 pomysłowych statków kosmicznych oznaczanych naszym kolorem kostki, 5 kart korporacji – z czego dwie ściśle związane z ideą rozszerzenia.

Na wstępie należy powiedzieć, że ten dodatek bardzo przedłuży wam rozgrywkę, ponieważ ekspansja poza Marsem pochłania kolejne akcje uczestników, siłą rzeczy odrobinę odpuszczamy z podnoszeniem podstawowych wskaźników ożywiania tej planety. Druga istotna sprawa – sporo tutaj kart, które nabierają dodatkowej wartości, jeśli posiadacie rozszerzenie „Wenus”, czyli związanych z dryfowcami, które występują również na „Tytanie”. Podoba nam się, że wprowadzono drobne ciekawostki odnośnie każdej nowej lokacji – dla miłośników astronomii i nauki to istotna kwestia, a przy okazji pojawia się głębia gry.

Na każdej płytce znajdziemy trzy ważne informacje. Pierwsze trzy ikony występujące na torach to miejsca na kolonie, tutaj od lewej strony umieszczamy nasze znaczniki i pobieramy nagrodę za ich położenie. Standardowo na każdej kafli możemy założyć jedną kolonię, ale oczywiście nowe projekty pozwalają na tworzenie kolejnych i nawet przejęcie w całości danej lokacji. Pod tymi paskami widzimy numery (tylko na „Europie” ikony różnych produkcji), informują one o ilości przysługującego nam dochodu z handlu, czyli surowców pokazanych na oznaczeniach lub kart (wzrostu produkcji w przypadku „Europy”) w zamian za wysłanie tam floty (stateczek ze znacznikiem). Osoba otrzymująca dochód z handlu, czyli za statek kosmiczny, bierze wartość umieszczoną pod białym znacznikiem obiektu – kostka startuje z 2 pozycji i będzie przesuwana w prawo przy stawianiu kolejnych koloni przez graczy. Po każdej akcji handlu – opłacana kasą, energią lub tytanem – cofamy biały sześcian do oporu w lewo, przy okazji nasza flota blokuje odwiedziny lokacji w tym pokoleniu. Jeśli na kafli znajdują się już kolonie graczy, to otrzymują oni „premię kolonialną”, czyli ich bazy nagradzają nie tylko w momencie zakładania, ale też kiedy ktoś do nas przyleci. Kiedy rozpoczynamy kolejną rundę, wszystkie floty wracają na kafel startowy, czyli odblokowują lokacje, a wskaźniki obiektów przesuwane o pojedyncze miejsce w prawo, a więc rośnie dochód z handlu (w przypadku „Europy” zmienia się rodzaj produkcji). Warto zatem wyczekać, aż te wskaźniki podskoczą, gdyż za jednym zamachem możemy zgarnąć całkiem spore sumy pieniężne, większe ilości wartościowych tytanów używanych przy drogich projektach czy też ciepło wystarczające do podniesienia się na termometrze temperatury Marsa. Należy wspomnieć, że zakładanie kolonii to „projekt standardowy”, czyli mogący nam stanieć z wybranych projektów.

Pozyskiwanie surowców i podnoszenie produkcji z kolonii oraz handlu ma taką zaletę, że czasami brakuje nam wybranych zasobów, aby opłacić nimi dane projekty lub wskaźniki, a przykładowo mamy na ręce wartościowe dla nas karty, wtedy z kolei warto skorzystać nawet z niskich wartości, żeby uzupełnić nasze bieżące braki. Podobnie rzecz się ma z obniżaniem poziomu energii przy wybranych projektach, a zdarza się, że mamy ją wyzerowaną, chociaż tutaj pomoże nam też „Elektrownia”. W przypadku zdobycia żetonu oceanu z kolonii warto się pośpieszyć, bo zawsze odrobinę oszczędzamy w porównaniu do zwykłej ceny. Posiadając zawyżoną z trwałych efektów wartość tytanu zawsze chętnie po niego sięgamy. Należy jednak pamiętać, że koloniści korzystają goszcząc nas u siebie.

Najnowszy dodatek do „Terraformacji Marsa” jest interesujący, ponieważ możemy łatwiej zdobyć poszukiwane surowce – akurat niezbędne, ponadto zyskuje w naszych oczach kiedy mamy „Wenus”, gdzie wiele kart korzysta z dryfowców (jeśli nie posiadacie „Wenus”, siłą rzeczy trochę te karty tracą na znaczeniu). Największą słabością tego dodatku jest spowolnienie gry, ponieważ więcej skupiamy się na rozszerzaniu naszego imperium niż terraformacji jednej tylko Czerwonej Planety.

Warto posiadać „Kolonie”, ponieważ ofiaruje wiele nowego, przede wszystkim wyścig po kolonie i rywalizację o surowce. Gramy dłużej, ale zabawa jest na tyle wciągająca, że to nie przeszkadza. Najwłaściwszym rozszerzeniem, na dobry początek jest nowa plansza, czyli „Hellas i Elysium” następnie „Preludium” przyspieszająca grę na starcie, my za „Wenus” nie przepadamy, wolimy „Kolonie”, ale posiadając je w kolekcji, również kobieca planeta zyskuje na znaczeniu.

Sporo tutaj innowacji, z których będziemy korzystali, przynajmniej w wolne weekendy.

Film: „Kolonie Terraformacja Marsa” – unboxing

Film: „Kolonie Terraformacja Marsa” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Bard, Black Monk Games, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, CUBE Factory of Ideas, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Edgard, Edipresse Książki, Egmont, Ei System, Epideixis, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Selverlag, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, GRAiMY, Granna, Haraka Paka, Headu, Heim, Hurrican Games, ICOM Poland, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, Jawa, Kangur Sp. z o.o., Let’s Play, LUDERIS, Mandoo Games, MDR Dystrybucja, Moaideas Game Design, Narodowe Centrum Kultury, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Glosel – taniaksiazka.pl, OUTDOOR Media, Phalanx Games, Piatnik, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Promathematica, Ravensburger, Rebel, RUSSELL KONDRACKI s.j., Sharp Games, Smart Games, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Vedra Games, Vertima Trade, Woodgame, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o

Dołącz i Ty!