Recenzja gry planszowej Notre Dame

Dzisiaj gra, która nawiązuje do słynnej katedry, z której na chwilę obecną pozostały jedynie kamienne mury, smutne ramy! Czemu upadła? Z powodu braku należytej kontroli i funduszy! Wszystko kosztuje, stąd w grze płacimy na opiekę nad Notre Dame i tego zabrakło w rzeczywistości!

Notre Dame” to gra planszowa Stefana Felda, którego wszyscy podziwiamy za „Zamki Burgundii”, a także „W roku smoka”. Pozycja przeznaczona jest dla 2-5 osób w wieku od 10 lat, czas rozgrywki zajmuje ok. 75 minut. Gra była nominowana do „Golden Geek” i rekomendowana do „Spiel des Jahres”. To najlepszy czas, żeby zakupić ten produkt, a jeszcze piękniej, żeby z cegiełką wsparcia na pierwowzór. Prezentujemy wam wersję „10th Anniversary”, czyli wydanie na dekadę od powstania tego wyjątkowego produktu.

Po otwarciu zachwyca modułowa plansza – pięknie zdobiona, o nietypowym kształcie i wzornictwie stylizowanym na stary plan miasta. Uwagę zwracają również ilustracje na kartach do gry – klimat teatralny, kostiumowy, taki z epoki Paryża minionych czasów.

Najciekawszą mechaniką zaprezentowaną w grze jest kumulowanie się wpływów, zatem ile znaczników przeznaczyliśmy na odpowiednią dziedzinę w przeszłości, tyle odzyskamy przy kolejnym wsparciu. Zmienność akcji wyznacza ruch talii kart, którymi dzielimy się z sąsiadami. Każdy z nas zdobywa również bonusy z żetonów, które determinują ruch na cudzych planszach, czyli dzielnicach.

Szkoła klasztorna to akcja zwiększająca liczbę znaczników wpływu gracza. Bank kumuluje kolejne fundusze w postaci monet. Wpływy w rezydencji generują dodatkowe punkty prestiżu, czyli noty, o które walczymy w grze. Wozownia (lub zajazd) to poruszanie się powozem po planszy i zdobywanie żetonów, kolejny z własnej barwy dopiero kiedy jesteśmy w posiadaniu kompletu różnych kolorów. Gospoda (lub hotel) zwiększa znaczniki wpływu lub liczbę monet w zasobach graczy, ale też zmniejsza poziom zaszczurzenia. Oddziaływanie na park obniża poziom plagi szczurów, zwiększa prestiż w akcjach. Szpital obniża poziom plagi, zmniejsza zaszczurzenie dzielnicy gracza o liczbę znaczników wpływu. Pełnomocnik to forma jokera, czyli ruchomego znacznika wpływu. Katedra Notre Dame – za datki otrzymujemy punkty prestiżu, a po każdych kolejnych 3 rundach podział punktów za już zgromadzone tu kosteczki.

W każdej rundzie możemy opłacić odpowiedniego człowieka z wyłożonych aktualnie kart, odpowiednie postaci oddziałują na ruch znaczników w dzielnicy, generują punkty prestiżu, zasoby pieniężne oraz redukują poziom zaszczurzenia. Można korzystać z tych samych kart.

Rozszerzenie zwiększa pulę kart o 6 dodatkowych dla każdego z okresów A-C. Otrzymujemy również 12 kart do gry „Zamki Burgundii”.

Notre Dame” to świetna gra, ponieważ musimy dbać nie tylko o naszą własną majętność, która dodaje nam prestiżu, gdyż ten wynika w dużej mierze również z działań na rzecz dobra wspólnego, czyli wsparcia na słynną katedrę! Gra ma nie tylko niesamowity klimat, ale także walory edukacyjne i poznawcze znamienne dla historii Paryża – zabytki, plagi szczurów. Uczymy się, że należy otoczyć opieką parki i zapewnić mieszkańcom odpowiednie warunki sanitarne, w tym i sprawnie działającą służbę zdrowia. Pozycja przez te wszystkie lata w ogóle się nie zestarzała, a na tle ostatnich rzeczywistych wydarzeń jej przekaz wydaje się głęboki i jakże uniwersalny.

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy RAVENSBURGER

Film: „Notre Dame” – unboxing

Film: „Notre Dame” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Bard, Black Monk Games, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., dlp games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Edgard, Edipresse Książki, Egmont, Ei System, Epideixis, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Selverlag, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, GRAiMY, Granna, Haraka Paka, Headu, Heim, Hurrican Games, ICOM Poland, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, Jawa, Kangur Sp. z o.o., Let’s Play, LUDERIS, Mandoo Games, MDR Dystrybucja, Moaideas Game Design, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Glosel – taniaksiazka.pl, OUTDOOR Media, Phalanx Games, Piatnik, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Promathematica, Ravensburger, Rebel, RUSSELL KONDRACKI s.j., Sharp Games, Smart Games, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Vedra Games, Vertima Trade, Woodgame, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o

Dołącz i Ty!