Recenzja gry karcianej Claim Walka o tron

Czacha Games” doceniamy, ponieważ nie jest wielkim potentatem książkowym, który wszedł przy okazji w popularny obecnie rynek gier planszowych, ale oni są niszowi w pozytywnym znaczeniu tego słowa, czytaj nie marginalizowani, lecz raczej prowadzeni przez pasjonatów i miłośników dobrej rozgrywki. Tacy niemasowi właśnie wydawcy najpiękniej ukazują nam duchową wartość spotkania przy rozłożonej planszy i integrację rodziny, przyjaciół, znajomych. Ostatnio jesteśmy na etapie intensywnych turniejów w „Klany Kaledonii”, a w kolekcji pozostał też „Projekt Manhattan”, bo stworzeniu bomby atomowej trudno jest się opierać.

Claim” to propozycja przede wszystkim dla nastolatków, ponieważ to gra karciana w stylu wojny przeznaczona dla pary uczestników trwająca ok. 25 minut, natomiast od wieku 10 lat, ponieważ podział rozgrywki na dwie fazy – rywalizacji o karty, które zbudują przyszłą rękę, tzw. „popleczników”, a dopiero potem konkurowanie o punkty końcowe podniosło nam wyżej poprzeczkę i wyszła z tego całkiem głęboka potyczka wrogich sobie ludów. Warto zainwestować w tytuł również z uwagi na uniwersum, pięknie zilustrował je przypuszczanie najlepszy obecnie ilustrator Mihajlo Dimitrievski, a na horyzoncie widać już całe mnóstwo rozszerzeń, zatem jest co kolekcjonować, jak w „Valeria”. „Czacha Games” znany jest zresztą z gier w stylu fantasy, oni czują ten klimat i oferują wysmakowane propozycje.

Po otwarciu pudełka wewnątrz znajdziemy pojedynczą talię 52 kart, z podziałem na 4 fantastyczne ludy. Uwagę zwracają genialne ilustracje „The Mico” – niespecjalnie na poważnie, ale to i dobrze, bo nie ponure, za to zadbane i piękne, gdyż bogate w detale, a przy tym im wyższej wartości, tym rzeczywiście silniejsze z postury i uzbrojenia na pokazanym obrazku.

Każda ze stron otrzymuje 13 kart, wykładać będziemy pojedyncze, a zwycięzca starcia otrzyma wyłożoną kartę wojownika z talii, która pozostała, kłopot w tym, ze przegrany również zdobędzie kartę, ale przypadkową – i ta czasem może okazać się bardziej przydatna. Karty, które wykładamy przepadają, w pierwszej fazie jedynie „nieumarli” będą punktowali, a zdobyta karta i wierzchnia ze stosu dla drugiej strony stworzą przyszłą rękę „popleczników”.

Podczas drugiej fazy walczymy zdobyczną talią „popleczników” o karty nie ze stosu dobierania, ale zagrywane przez uczestników. Zwycięzca umieszcza je w stosie punktów, zatem będą liczone do wyniku gry! Wyjątkiem są tu „krasnoludy”, zatem pora na przedstawienie ras biorących udział w zmaganiach.

O pusty tron walczyć będą „gobliny”, których jest dużo, ale nie posiadają specjalnych umiejętności i część z nich to same zera, czytaj mięso armatnie. „Krasnoludy”, które w drugiej fazie gry, zatem już podczas decydującej bitwy o finalne noty potrafią się zmobilizować i ustępując pola silniejszemu, przekują porażkę w sukces – przegrywający zbiera wszystkie karty „krasnoludów” do stosu punktów. Podobnie działają „nieumarli”, ale w pierwszej fazie walki o pojedyncze karty i tworzenie przyszłego wachlarza „popleczników” – zagrane karty nie są odrzucane, a dodawane na stos punktów, tym razem zwycięzcy! „Rycerze” to taki bat na „gobliny”, ci ich nieustraszeni pogromcy praktycznie z automatu wygrywają pojedynki, niezależnie od wartości na kartach. Pozostali nam do obgadania „zmiennokształtni” – kopiują każdą inną kartę, ale nie funkcje specjalne danego ludu, zatem korzystamy z ich mocy najczęściej nie posiadając wartościowych kart danego rodzaju lub chcąc przejąć korzyść „wodza” – on zawsze jako pierwszy wykłada karty, a przeciwnik jeśli nie wyda identycznego ludu bądź „zmiennokształtnych” przegrywa pojedynek, no może poza starciemgoblinów” i „rycerzy”, a wiadomo nam też, że „krasnoludy” czekają na porażkę w drugiej fazie. Nowym „wodzem” zawsze zostaje zwycięzca, a na wstępie najmłodszy, ze względu na swój urok osobisty.

Na zakończenie, każdy z uczestników sumuje ilość kart, przy równych stanach – decyduje wartość najwyższa. Każdy lud to jeden głos, a kto zdobędzie trzy obejmuje tron!

Claim” z charakteru gry i obrazów przypomina nam o świecie „Valeria”, z typu rozgrywki kojarzy się również z „Smash up”, ale bez dominacji w bazach i z pominięciem motywów kosmicznych. Nie ma tutaj napisów, zatem jeśli zechcecie, bardzo szybko nauczycie grać młodsze rodzeństwo, które z biegiem czasu zorientuje się jak mądrze zaplanować zużycie zasobów swych armii. Posiadając dwa takie produkty, a już niebawem przeczytacie o kolejnych czterech ludach, możemy konkurować w 3-4 osoby. Warto zastanowić się nad nabyciem kompletu gier, bo to różnorodność ras do wymiany i rozbudowa składu osobowego – bawi się cała ekipa! Produkt z pewnością śliczny, bazujący na pożądanej i wzbudzającej największe emocje negatywnej interakcji, o interesującym i przemyślanym modelu rozgrywki – podział na obie fazy, budowania ręki i walki o wielki finał z liczeniem głosów z ilości kart poszczególnych gatunków, zatem pilnujemy, co zbieramy. Najlepszy wybór dla miłośników fantasy oraz gier walki!

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy CZACHA GAMES

Film: „Claim Walka o tron” – unboxing

Film: „Claim Walka o tron” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., dlp games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Edgard, Edipresse Książki, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Epideixis, Euler’s Game, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Selverlag, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, GRAiMY, Granna, Haba, Haraka Paka, Headu, Heim, Hurrican Games, ICOM Poland, IFF Studios, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Knizia, Let’s Play, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Mandoo Games, MDR Dystrybucja, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Glosel – taniaksiazka.pl, OUTDOOR Media, Ôz Editions, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Piatnik, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Promathematica, Rafael, Ravensburger, Rebel, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sharp Games, Smart Games, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, Super Meeple, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, What The Frog, Woodgame, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag

Dołącz i Ty!