Recenzja gry planszowej Blue Lagoon

Najnowsza pozycja od słynnego doktora gier, czyli Reinera Knizia! „Błękitna laguna” kusi nie tylko ilustracją rodem z „Vaiana: Skarb oceanu”, ale przede wszystkim techniką rozgrywki, czym zdobędzie uznanie również dorosłych, którzy niekoniecznie oglądają animacje „Disneya”.

Blue Lagoon” zilustrował Polak Tomek Larek i czuje się, że wzorował się na „Moana”, tematyka zresztą odnosi się do podobnej kultury wyspiarzy, ponieważ eksplorujemy archipelag dziewiczej Polinezji. Gra znakomicie rodzinna, z prostymi regułami, ale angażująca i mądra, dla 2-4 dzieci w wieku od 8 lat, partię rozgrywamy stosunkowo szybko, w ok. 30-45 minut. Produkcja przypomina nam połączenie gier „Via Nebula”, „Go”, „Owce na wypasie”, a odnośnie klimatu – podobną atmosferę czuliśmy w „Palm Island”.

Po zdjęciu bajkowego wieczka ukazuje się kolorowa plansza trochę podobna do tej zYamatai”. Nasz rodak zadbał o to, żeby nawet albatrosy rzucały cień na ocean! O tym, że w tym regionie jest upalnie i naturalnie pięknie przypominają drewniane komponenty i kształty domków – charakterystyczne dachy wyglądające jak kryte strzechą, czytaj palmą. Warto także zwrócić uwagę na grubość żetonów – dawno już nie oglądaliśmy tak mocnych krążków! Każdy element znajdzie swoje miejsce w dobrze zorganizowanych wnętrzu pudełka.

Rozgrywka podzielona jest na dwie części, po każdej z nich następuje punktowanie i czyszczenie archipelagu, różnica polega na tym, że w trakcie eksploracji możemy w każdym momencie wystawić człowieczka w łódce na morze, w dowolnym miejscu, natomiast podczas osadnictwa może to nastąpić jedynie w sąsiedztwie wcześniej wystawionej jednostki, czyli w zasadzie tylko łańcuchowo, ciągiem.

W trakcie zabawy rozkładamy się na planszy, aby pojawić się przynajmniej na 7-8 wyspach, połączyć pojedynczą linią własnych żetonów jak największą liczbę wysp, uzyskać przewagi na terenach wysoko punktowanych, na co wskazują numery widoczne na planszy. Kolekcjonujemy również zestawy – jednolite pary, trójki oraz czwórki, a także komplety mieszane, osobne noty otrzymują posążki. Przygotowanie gry polega na losowym wyłożeniu zasobów w kamiennych kręgach i podziale komponentów różniących się barwą, dla 3 i 4 graczy odrzucamy 5 lub 10 krążków. Komponenty wystawiamy według kierunku ruchu wskazówek zegara, zgodnie z logiką, czyli nie zatapiamy chaty i członków plemienia.

Głębię rozgrywki tworzą wioski, które po pierwszej fazie eksploracji są zdejmowane z kamiennych kręgów, natomiast pozostają na zwykłych polach lądu, to od nich wyjdą kolejne ścieżki osadników, zatem w pierwszej części gry poza blokowaniem przeciwnika naszymi rybakami i wyścigiem do surowców myślimy już nad lokalizacją domków, od których potem zacznie się nasz kolejny rajd po dobra – surowce i krążki rozkładane będą od nowa, a niezużyte chatki przepadną.

Pomysł na rozgrywkę jest też fajnym odwzorowaniem historii rozwoju cywilizacji na tych rejonach, ponieważ najpierw dobijamy do brzegu naszą „flotą”, następnie zakładamy osady i potem dopiero penetrujemy dziki ląd z naszych wiosek – taka naturalna kolej rzeczy.

Przyznam, że nie rozumiem, dlaczego polski wydawca pozbawił „Lagunę” jej błękitu, ale mniejsza o tytuł, ponieważ gra wygląda fantastycznie, posiada banalne reguły, chociaż w instrukcji polskiej zabrakło nam prostego sformułowania, żeby domki stojące poza kamiennym kręgiem pozostawić – nie każdy czyta pomiędzy wierszami. „Błękitna laguna” jest inteligentna, rozwijająca myślenie i planowanie, wciągająca wreszcie. Nie dziwi zatem, że zajmuje wysokie pozycje, w rankingu najlepszych gier abstrakcyjnych i logicznych oraz familijnych.

Blue Lagoon” to śliczna gra, wręcz cukierkowa, gwarantująca dobrą rozrywkę rodzicom i dzieciom, nawiązująca stylistyką do kultowego już filmu animowanego, zatem rozpoznawalna i chciana. My namawiamy i zachęcamy do wspólnej zabawy, idealna rzecz na prezent.

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy MANDOO GAMES.

Film: „Blue Lagoon” – unboxing


Film: „Blue Lagoon” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Bard, Black Monk Games, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., dlp games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Edgard, Edipresse Książki, EFKO karton, Egmont, Ei System, Epideixis, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Selverlag, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, GRAiMY, Granna, Haraka Paka, Headu, Heim, Hurrican Games, ICOM Poland, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, Jawa, Kangur Sp. z o.o., Let’s Play, LUDERIS, Mandoo Games, MDR Dystrybucja, Moaideas Game Design, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Glosel – taniaksiazka.pl, OUTDOOR Media, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Piatnik, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Promathematica, Ravensburger, Rebel, RUSSELL KONDRACKI s.j., Sharp Games, Smart Games, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Vedra Games, Vertima Trade, What The Frog, Woodgame, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o

Dołącz i Ty!