Recenzja gry Medium

Nie znajdziecie na rynku wielu gier opowiadających o zdolnościach paranormalnych, nawiązujących do intuicji, aktywacji podświadomości, wymykających się logicznemu rozumowaniu, czerpiących z wiedzy przeciwnej kanonom nauki. Najsłynniejszą taką pozycją w ostatnim czasie jest „The Mind” – gra z numerami, które odrzucamy w uporządkowanej kolejności, ale nie komunikując się z partnerem, pewien rodzaj eksperymentu. Wejście we wspólny rytm oddawania kart, dopasowanie uczestników ze względu na aktywację odpowiednich wartości – dobrania właściwej chwili, momentu do treści kartytu nazywamy to zestrojeniem. Odnośnie atmosfery uznaną grą tej tematyki jest „Mysterium” – u nas wydano nieco okrojoną i przeznaczoną dla mniejszej liczby uczestników jej wersję, czyli Tajemnicze domostwo” – komunikacja ducha za pośrednictwem obrazów. Ostatnio mocno intuicyjną grą okazała sięIluzja” – okazuje się, że obrazy bywają pozorne, zaskakujące, a wzrok oszukuje. Sprawdzić, czy podobnie myślimy i wyobrażamy, tylko bez klimatu szklanych kul, wróżb i przepowiadania przyszłości możemy oczywiście w „Dixit Odyseja”.

Medium” jest grą imprezową, grą party dla 2-8 uczestników w wieku od 14 lat – to jednak tylko pudełkowe wskazanie, próbujcie już z nastolatkami – spokojnie od 10 lat, czas zabawy zajmuje ok. 30-45 minut. To gra słowna i dedukcyjna, która jest obecnie nominowana do „Golden Geek”, jej wyróżnikiem jest atmosfera nawiązująca do ezoteryki, wiedzy tajemnej, funkcjonowania obszarów mózgu, astrologii. Serdecznie witamy na blogu nowego partnera – wydawcę „Greater Than Games” znanego ze „Spirit Island”.

Po otwarciu oglądamy karty ze słowami, zwiastujące finał szklane kule, które pojawią się w którymś momencie w trzeciej części stosu gry – liczba zestawów o jeden mniej niż skład osobowy. Ponadto żetony z okiem – nawiązanie do masonerii, tajnych bractw. Są także karty-przegródki używane przy przechowywaniu oraz karty specjalnych mocy – „psychiczne połączenie” oraz „czysty umysł”.

Każdy z graczy otrzymuje 6 kart, będziemy łączyli się z sąsiadem po lewej stronie i zagrywali pojedyncze z nich. Następnie jednocześnie każdy z pary podaje skojarzenie dla obu haseł widocznych na kartach – jakiś element wspólny, łączący, definiujący oba terminy, pierwszą myśl dla tego duetu. Nie musi to być pojedyncze słowo, ale wygodniej o ogólnym niż szczegółowym znaczeniu. Jeśli pierwsza próba się nie powiedzie i podaliśmy dwie różne odpowiedzi, to w kolejnym wyzwaniu poszukujemy cechy wspólnej dla właśnie podanych rozwiązań, itd. do trzech razy sztuka, chociaż może raczej chodzi o otwarty umysł, głęboką relację mentalną – kto wie?

Jeśli wskazanie było dzielone z partnerem, ustawiamy pomiędzy nami żeton z punktami – noty mogą się różnić o jednostkę dla każdego symbolu oka w ramach próby. Następnie sprawdzamy nasze połączenie z sąsiadem z przeciwnej strony. Możemy także grać w parach, stale z tą samą osobą, wtedy rywalizujemy, który zespół uzbiera docelowo wyższe noty.

W tej grze ciężko mówić o wynikach pojedynczej osoby, gdyż bawimy się w duetach. Nasz pomysł to sumowanie uzbieranych żetonów po dwóch stronach każdego gracza i osoba mająca ich najwięcej zostaje zwycięzcą – z oboma sąsiadami poszło jej w sumie lepiej niż innym. Można także każdej osobie ze zmieniającego się duetu wręczać osobny żeton i podliczać indywidualnie. 

Kartę specjalną „czysty umysł” używamy, aby oddać wybrane karty z ręki, natomiast „psychiczne połączenie” to dołączenie się do innej pary – możliwość zdobycia żetonu dla pierwszej próby przy identycznej odpowiedzi z jedną lub dwójką pozostałych uczestników. Druga opcja raczej do wykorzystania przy większym składzie osobowym. Każda niezużyta karta warta jest dwa punkty i tylko jedna osoba w rundzie może z niej aktualnie korzystać – ten, kto pierwszy odwrócił kartę.

W „Medium” podoba nam się pomysł na łańcuszek, ciąg następujących po sobie skojarzeń, dopasowanych nie do ilustracji, ale do wyrazów początkowych i kolejnych odpowiedzi. Odrobinę brakuje nam konkurowania o punkty dla pojedynczej osoby, ale jest to do przeskoczenia wedle własnego uznania. Gra jest innowacyjna i ma swój specyficzny klimat, sprawdzi się na imprezie – zwłaszcza dla większej liczby uczestników, gości. Produkt warty waszego zainteresowania, a w języku angielskim świetny pomysł na naukę słówek z domownikami bądź uczniami – bazowanie na rodzinie wyrazów powiązanych wspólną treścią. Z pewnością rozwija wyobraźnię, integruje i zastanawia. Bardzo dobre!

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy GREATER THAN GAMES

Film: „Medium” – unboxing

Film: „Medium” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Epideixis, Euler’s Game, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Free League, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Greater Than Games, GRRRE Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, Headu, Heim, Hurrican Games, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Knizia, Kosmos, Let’s Play, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Mandoo Games, MDR Dystrybucja, Megableu, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, PD-Verlag, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Piatnik, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Promathematica, Rafael, Ravensburger, Rebel, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, Super Meeple, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, What The Frog, Woodgame, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag

Dołącz i Ty!