Recenzja gry Lovelace & Babbage

Dzisiaj gra, która w swobodny sposób nawiązuje do programowania, za sprawą nazewnictwa, użycia wizerunków słynnych naukowców na kartach, przedstawienia historii powstania pierwszej maszyny analitycznej, współrzędnych wybierania zębatek na planszy. Tytuły związane z informatyką są teraz wyjątkowo popularne, ponieważ na rynku od lat brakuje wszelkich specjalistów od pracy z komputerem i pragniemy kształcić dzieci w tym kierunku. Omawiana tutaj gra jest przede wszystkim matematyczna, ale parowe urządzenie liczące będące protoplastą dzisiejszych komputerów także takie było, zapraszam do recenzji.

Lovelace & Babbage” to gra planszowa dla 2-4 uczestników w wieku od 14 lat, czas rozgrywki zajmuje ok. 15-30 minut. Jest to gra numeryczna czasu rzeczywistego, czyli tzw. „real-time”, bez podziału na tury, oceniana jako jedna z najlepszych pozycji opowiadających o zawodzie badacza i naukowca. Zajmujemy się obliczeniami w notesach odnosząc się do trybików maszyny różnicowej (rodzaj gigantycznego kalkulatora) stworzonej przez „ojca komputerów” Charlesa Babbage’a oraz poznajemy dokonania pierwszej programistki Ady Lovelace, której algorytm miał zostać wykonany na tym właśnie urządzeniu.

Po otwarciu niewielkich rozmiarów opakowania oglądamy planszę i żetony składające się na wizerunek słynnej maszyny. Na kartach patronów pokazano portrety uznanych uczonych. Zapisy prowadzimy w dzienniku programisty. Zbiór komponentów domyka klepsydra, instrukcja, broszura z notami biograficznymi.

Wydawcę cenimy przede wszystkim za naukowe podejście do gier, ich pozycje są nie tyle edukacyjne, co wręcz naukowe – do samodzielnego studiowania, warto przypomnieć chociażby takie perełki, jak: „Cytoza”, „Periodic”, „Subatomic”, „ION”. W przypadku tej pozycji złożone podejście do reguł gry ma swoje negatywne skutki – uważam, że instrukcja jest przekombinowana i niepotrzebnie tak szczegółowo rozpisana, brakuje nam za to ilustracji, które ułatwiają pracę z tekstem. Po zapoznaniu się z zasadami, rozgrywka okazuje się jednak nieskomplikowana, aczkolwiek wymagająca od nas dokonywania obliczeń na czas, rywalizując o pierwszeństwo z pozostałymi graczami.

Walczymy o punkty, które zdobywamy za własne karty – każdy wybiera pojedyncze na czas rundy, a także za wpływy patronów – uzupełniane pola symboliki, ponadto na dalszych poziomach konstruowania maszyny analitycznej za noty z linii zębatek. Na kartach znajdują się wyniki obliczeń, wykorzystując wartości z planszy i żetonów oraz działania mnożenia, dzielenia, odejmowania, dodawania, kopiowania wartości pomiędzy pozycjami zapisu systemu dziesiętnego oraz wprowadzając konkretne wartości staramy się uzyskać dany rezultat, a nagrodą będzie oznaczenie bądź akcja premii. Bonusy z kart własnych to podwajanie wartości operacji z trybiku z użyciem symbolu sumy, różny o 1 wynik dla pozyskania akceptacji patrona, zwiększenie limitu operacji o dwie linie, ograniczenie operacji konkurentów o pojedynczą linię zapisu, podwojenie wpływu w danej kategorii, indywidualna rezerwacja karty patrona, przejęcie obu oznaczeń z karty patrona, pozostawienie możliwości wyboru oznaczenia także dla drugiego gracza.

W miarę rozwoju projektu naszej maszyny pojawia się więcej możliwości dokonywania obliczeń, ponieważ powiększa się zbiór zębatek, ten pomysł świetnie ukazuje znaczenie rozbudowy podzespołów komputera. Jeśli pojawią się błędy w naszych obliczeniach, mamy prawo do dwukrotnego „debugowania”, czyli w ramach limitu czasu spadającego w klepsydrze piasku, poprawienia swojej notacji i wyników, co przekłada się jednak na ujemne noty.

Bawiąc się z „Lovelace & Babbage” mamy wrażenie uczestnictwa w projekcie badawczym, pracy analitycznej w laboratorium nad algorytmami oraz fizyczną rozbudową maszyny parowej, która liczy i wspiera uczonych matematyków. Gra przy okazji nie pomija znaczenia mecenatu – każda nauka potrzebuje funduszy i opieki wpływowych ludzi, ponieważ wszyscy płacimy za wyposażenie oraz potrzebujemy promocji naszych wielkich dokonań.

Fajne doświadczenie szybkiego postępu ludzkości, patrząc z dzisiejszej perspektywy korzystania z laptopa oraz sieci. Wartościowa gra dla wszystkich miłośników pozycji numerycznych, przedmiotu matematyki, historii rozwoju informatyki.

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy GENIUS GAMES

Film: „Lovelace & Babbage” – unboxing

Film: „Lovelace & Babbage” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Buzzy Games, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Epideixis, Euler’s Game, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Free League, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, Headu, Heim, Huch!, Hurrican Games, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Piatnik, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Roxley Games, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, Super Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., Wattsalpoag Games, What The Frog, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag

Dołącz i Ty!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *