Recenzja gry planszowej Kolejowy szlak Płomienna Czerwień

Ta gra odrobinę kojarzy nam się z pracą kontroli lotów portu powietrznego, gdzie obsługa siedzi na wieży przed ekranami i monitoruje trasy, żeby nikt się nie zderzył. Tematyka kolejowa, chociaż gra mechanicznie przypomina już kiedyś opisywaną „Winnicę”, pomimo że tematyka ciekawsza, bo kolejowa! A porównywanie najdłuższego połączenia to prawie zupełnie jak w „Wsiąść do pociągu”.

Kolejowy szlak” tu w opcji „Płomienna czerwień”, to gra logiczna do rysowania i rzucania kostkami, podczas której planujemy układ przejazdów i punktów docelowych dla naszych transportów. Pozycja dla 1-6 uczestników w wieku od 8 lat, z czasem zabawy ok. 30 minut.

Autorzy zaprojektowali wcześniej „Zamek smoków”, jeden z nich odpowiedzialny był za zdaje się również dobrą „Fotosyntezę”. „Railroad Ink”, bo tak w oryginale, w szalonym tempie wędruje na szczyty list bestsellerów, w szczególności dedykowanych dla rodziny, a w zeszłym roku była też nominowana do „Golden Geek” w kategorii gier solo. Warta więc uwagi!

Pudełko niewielkie, ale urocze, bo w miłych dla oka ciepłych barwach, z zamknięciem na magnes, z dobrej jakości kostkami wewnątrz i planszami zamiast notesu z papierem do wyrywania. Zmazywanie flamastra ze śliskiej, ale dobrej jakościowo powierzchni zawsze cieszy bardziej niż praca na zwykłej, pogniecionej kartce. Zabawa dla lubiących projektowanie własnych schematów, optymalizację, kombinowanie.

Każda trasa musi być połączona przynajmniej z jednym wyjściem z kwadratu przestrzeni gry, każdą z ilustracji na ścianie kostki należy wykorzystać raz i jeśli to możliwe użyć kompletu. Rysunki można obracać, również przekształcać jako lustrzane odbicie, łączyć z już przeniesionymi fragmentami lub wstawiać jako nowe przy wyjściach z układu. Na każdym polu wpisujemy numer rundy, w której ścianka została narysowana. W trakcie 7 rund możemy skorzystać ze specjalnych skrzyżowań z pierwszej linii, natomiast możemy użyć tylko 1 takiego rysunku w rundzie i do 3 w czasie całej rozgrywki. Autostradę z szynami połączymy za pomocą stacji, mogą się również przeciąć pod wiaduktem. Im więcej wyjść zagospodaruje nasza trasa, tym wyższe noty, chociaż kiedy nie ma innej możliwości rysujemy odrębną sieć połączeń. Punkty otrzymujemy z tabeli narysowanej na planszy za wyjścia danej sieci, za najdłuższą trasę drogową i tory, za zajęte pola centralne, odejmujemy od nich karniaki za trakcję zakończoną w szczerym polu, czyli błędne ścieżki donikąd.

Trochę zamieszania pojawia się przy dodatkach, ale jest też więcej przekształceń w układzie, dlatego robi się aktywniej, mniej liniowo i raczej nieprzewidywalnie. Jedna ze ścianek wskazuje kierunek, druga liczenie pól upadku meteorytu za pierwszym razem od środkowego pola, za kolejnym od miejsca ostatniego upadku. Krater niszczy narysowany już fragment trasy, ale zakończenie ścieżki zaraz przy dziurze daje nam dodatkowe punkty – wydobycie minerałów. Ponadto przez krater możemy budować – zmazujemy symbol, który oczywiście jednak lepiej mądrze wykorzystać, jako bonus niż przeszkodę.

Wybuch wulkanu z pewnością jest bardziej spektakularny niż powyższe, ponieważ rysujemy małą górkę i pole lawy. Punktuje każde zamknięte i największe (także otwarte), te drugie za każde zajęte pole. Oczywiście, jeśli nie mamy gdzie nanieść lawy, musimy zmazywać sieć lub rysować nowy stożek gdzieś w innym miejscu planszy, co nie jest takie złe, gdyż jej krawędzie automatycznie zamykają pole magmy i ognia.

Fantastyczna zabawa, ponieważ jest sporo główkowania oraz samodzielna praca twórcza. Losowość z kostek nie przeszkadza ze względu na wielość odwzorowań oraz użycie specjalnych skrzyżowań. Każda kolejna runda to nowe chęci, aby poprawiać poprzednie wyniki. Młodsze dzieci warto wesprzeć przy liczeniu punktów. Zabawa wciąga jak układanka, zagadka, łamigłówka, jest wyzwaniem dla umysłu i naszych zdolności artystycznych. Bardzo dobry produkt, który nie zajmuje wiele miejsca w kolekcji gier, a także czasu, kiedy nam go brakuje.

Kolejowy szlak” to ciekawa gra logiczna i jedna z najlepszych tego typu pozycji ostatnich lat dla indywidualnej rozgrywki w trybie solowym. Super angażuje!

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy FOXGAMES

Film: „Kolejowy szlak Płomienna Czerwień” – unboxing

Film: „Kolejowy szlak Płomienna Czerwień” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Bard, Black Monk Games, Brain Games, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., dlp games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Edgard, Edipresse Książki, Egmont, Ei System, Epideixis, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Selverlag, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, GRAiMY, Granna, Haraka Paka, Headu, Heim, Hurrican Games, ICOM Poland, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacobsony, Jawa, Kangur Sp. z o.o., Let’s Play, LUDERIS, Mandoo Games, MDR Dystrybucja, Moaideas Game Design, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Glosel – taniaksiazka.pl, OUTDOOR Media, Phalanx Games, Piatnik, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Promathematica, Ravensburger, Rebel, RUSSELL KONDRACKI s.j., Sharp Games, Smart Games, Snowdale Design, Sphere Games, Stonemaier Games, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Vedra Games, Vertima Trade, Woodgame, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o

Dołącz i Ty!