Recenzja gry Thorgal

Jeśli czytacie komiksy i lubicie klimat średniowiecznych wikingów, to dzisiejsza propozycja jest właśnie dla was! „Thorgal” jest bohaterem jeszcze z lat 70., na początku rysowanym przez Grzegorza Rosińskiego, a gra technicznie przypomina rozbudowaną „Robinson Crusoe”. Jest to najgorętsza propozycja „Portal Games” wydana przed świętami.

Thorgal The Board Game” to kooperacyjna gra planszowa dla 1-4 uczestników, nastolatków w wieku od 14 lat (12 lat też wystarczy), z czasem partii trwającym ok. 90-120 minut (raczej powyższe wskazanie). Projektowali Joanna Kijanka, Jan Maurycy Święcicki, Rafał Szyma, ilustrowali Maciej Simiński, Frédéric Vignaux.

Kategoria: gra kooperacyjna, gra solo, gra przygodowa, gra eksploracyjna, mitologia nordycka, gra walki, gra fantasy, gra na podstawie komiksu.

Technicznie: budowanie stosu, rzucanie kośćmi, puzzle „Tetris”, księga map, misje i scenariusze, zmienne moce graczy, kampania (bez dziedziczenia, nie „legacy”).

Podobne gry pokazywane na blogu (tematyka, atmosfera, mechanizmy): „Robinson Crusoe”, „Gloomhaven Szczęki lwa”, „Wiedźmin”, „Najeźdźcy z Północy”, „Martwa zima”, „Eldritch Horror”, „Nidavellir”.

Podczas otwarcia mam wrażenie, że oglądam „Robinsona” z ostatnich odsłon, ale w klimatach wikingów pomieszanych z Conanem barbarzyńcą. Mapy spinane w formie książki stają się powoli normą i podobnie jak modułowe plansze, są bardzo wygodne w obsłudze. Karty kojarzą mi się odrobinę z „Tash Kalar” ze względu na walkę fantasy na szachownicy. Pomimo dostępnej książki z paragrafami, obszernej instrukcji i spinanych planszy, nie jest to gra narracyjna – fabuła jest tutaj uzupełnieniem dla zarządzania zasobami, natomiast tworzy głębię poznawczą, buduje atmosferę świata. Nie recenzowałem „Uśpieni Bogowie”, ale wydaje mi się, że ta gra w zamierzeniu miała być podobnym tworem. Nie podobają mi się puste miejsca na dodatkowe komponenty, ponieważ mam wrażenie niepełnego produktu (z drugiej strony po uzupełnieniu zakupu będzie gdzie je schować).

Każdy scenariusz możemy przechodzić osobno, niekoniecznie po kolei, rozgrywane razem składają się jednak na fantastyczną przygodę, ponieważ stopniowo odkrywamy uniwersum i złożoność gry. Podczas naszej wędrówki (tworzenie ścieżki z puzzli na kartach, przemieszczanie figurki na mapie), zbieramy zasoby oraz rozwijamy statystyki swojej postaci – użycie innych fragmentów układanki, zakrywanie odpowiednich pól oraz odblokowanie mocniejszych kości.

Przegrywamy, kiedy nie zdążymy wykonać celów danego scenariusza w limitowanej liczbie rund lub zginie nasz bohater. Warunki zwycięstwa i porażki związane są z indywidualną historią każdej mapy.

W turze wykonujemy akcje aktywowane przez krążki (jakość jak w „Splendor”), których siła zależy od rozłożenia pozostałych sztonów (zawsze 4 niezależnie od liczby uczestników). Przydzielamy je do akcji: ruchu (przemieszczanie figurki pomiędzy obszarami, ograniczone przez numer rundy), wędrówki (wykładanie fragmentów w formie ścieżki na kolejnych kartach od lewej do prawej ze zbieraniem zasobów z ikon i z omijaniem żółtych i czerwonych pól), zbierania (zakrywanie oznaczeń pominiętych lub ukazanych na kolejnych kartach, tych poza trasą), przypisania (wydawanie dóbr na planszę w celu spełnienia efektu, przeczytania paragrafu fabuły), poświęcenia (rozpatrzenie efektu lokacji za rany, gdzie nie ma przeciwników i jest dany symbol), walki (karty podobne do wędrówki, po zakryciu ikon serc zdejmujemy żeton, za niezasłonięte otrzymujemy zagrożenie, wymieniamy kości wraz z doświadczeniem), rzemiosła (dobieranie kart ekwipunku, usuwanie z ekspozycji). Po wyłożeniu sztonów następuje faza wydarzenia, czyli czyszczenia, rozpatrzenia i dobierania karty (aktywacja oznaczeń), przemieszczenia toru czasu.

Możemy użyczać sobie surowce, ekwipunek nie zmienia właściciela. Karty akcji ułożone są rosnącą numeracją i przy ich rotacji krążki pozostają na wcześniejszych pozycjach, co zmienia układ w grze i wpływa na niepowtarzalność każdej rozgrywki, podobnie tasowanie stosów wydrzeń (stały zestaw, ale różny moment ich odkrycia). Scenariusze mają więcej niż pojedyncze rozwiązanie, wątki poboczne są raczej symboliczne.

Thorgal” jest lepszym „Robinson Crusoe”, porównywalnym do gry podstawowej z dużymi rozszerzeniami. Poza innym uniwersum i zabawą z puzzlami (lepiej pasują do „Kingdomino Prehistoria” i pokrewnych), różnicą jest przede wszystkim włączenie do gry księgi z paragrafami, niestety kiedy poznamy je wszystkie, będą dla nas wtórne. Nie do końca odpowiada mi układanie fragmentów na planszy bohatera – kojarzą mi się z budowaniem drogi i grami logicznymi (abstrakcyjnymi), ale już niekoniecznie z ranami, ich wzornictwo ujmuje atmosferze gry. Warstwa fabularna, chociaż pozbawiona decyzji odnośnie zwrotów akcji oraz rewelacyjne ilustracje współtworzą tematykę przygód nordyckiego awanturnika, którą chce się odkrywać. Jest to propozycja idealna dla fanów „Robinson Crusoe” oraz osób preferujących rozgrywkę solową, ponieważ pojawia się efekt lidera – oczywiście zależnie od grupy.

Thorgal The Board Gamenie jest dla mnie grą pierwszego wyboru, ponieważ obawiam się o jej re-grywalność, z pewnością jednak zasiądę do zabawy, kiedy zostanę zaproszony w gości i nie znam jeszcze tej historii. Gra z klimatem, którą chce się mieć, aby przejść i ewentualnie później do odsprzedania lub wypróbowania w innym składzie, ale znając treści, już z mniejszym entuzjazmem. Najlepsze w tej grze jest uniwersum rodem ze słynnego komiksu i dlatego jest przebojowa. Gorąco polecam nabycie razem z komiksami, wtedy ten zakup na głębszy sens! Świetny wybór, kiedy chcecie zastąpić wysłużonego już rozbitka na bezludnej wyspie czymś świeżym, a równie atrakcyjnym (my od Robinsona właśnie rozpoczynaliśmy naszą przygodę z nowoczesnymi grami planszowymi).

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy TANIAKSIAZKA.PL

Film: „Thorgal The Board Game” – unboxing

Film: „Thorgal The Board Game” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Albi, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Around the Stump Games, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Birdwood Games, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Buzzy Games, Cape Morris, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, Crazy Like a Box, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, Distrix Games, DOBRETO Wydawnictwo, Draco Ideas, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edukarcianki, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Elwin Klappe, Epideixis, Euler’s Game, Feuerland Spiele, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Frechverlag, Free League, Fundacja PGNiG, Funnyfox, Gaj Eko Media, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Gigamic, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Gra w Relacje, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, HarperCollins Polska, Headu, Heim, Hetman Pracownia, Huch!, Hurrican Games, iAdventure, ICE Makes, IceRain Games, ICOM Poland, IFF Studios, Igel Spiele, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Khanat Games, Kilogames, Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Lupo Verde, Mama Maluje, Mam Dom, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muduko, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, Pandasaurus Games, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Petersen Games, Phalanx Games, Phantasio Games, PhantomLab, Phase Shift Games, Piatnik, Pink Frog, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Polskie Gry Planszowe, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Rebellion Unplugged, Roxley Games, rozmawiaj.My, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skarpa Warszawska, Skybound Games, Smart Games, SMYK, Snowdale Design, Sphere Games, StarHouse Games, Stone Age Distractions, Stonemaier Games, SunCoreGames, Super Meeple, Surfin’ Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, V Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., Wattsalpoag Games, What The Frog, Wise Box, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Jako, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Otwarte, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag

Dołącz i Ty!