Recenzja gry Rozumówki
Quizowe gry towarzyskie nie są specjalnie popularne, ponieważ bezpośrednio odwołują się do procesu edukacji. Uczestnicy, w szczególności młodsi, zazwyczaj chcą, aby nauka pojawiła się gdzieś w tle roz(g)rywki, jako adnotacja na karcie lub mądry opis ilustracji na końcu instrukcji. Najczęściej zamiast zdobywać wiedzę, rozwijamy pewne umiejętności, np. zarządzania kartami na ręce, planowania kolejnych działań – wyboru strategii, przewidywania reakcji przeciwników, optymalizacji rozwiązania stosownie do sytuacji w toku gry, itp. Gry szkolne, a przynajmniej mogące być tak odbierane, są obecnie wzbogacane o aukcje, ponieważ to emocjonująca alternatywa zdobywania punktów, która odbiega od typowego odpytywania.
„Rozumówki” to gra planszowa dla 2-6 uczestników w wieku od 12 lat z czasem rozgrywki zajmującym ok. 30 minut. Wyzwania stojące przed graczami podzielono na kategorie: zadania graficzne, zadania językowe, zadania logiczne, pamięć i spostrzegawczość, wiedza powszechna.
Podobne gry opisywane na blogu: „Terra”, „iKnow”, „Koncept”, „Milionerzy”, „Postaw na milion”, „Ryzyk fizyk”, „Gorący ziemniak”. Gry od wydawnictwa „Albi Polska” przez nas recenzowane: „Gloomhaven Szczęki lwa”, „Parki”, „Marco Polo”, „Marco Polo II”, „Od zmierzchu do świtu”.
Podczas otwarcia produktu zwracamy uwagę na intuicyjne zasady i sprawną organizację przebiegu gry – kilka symboli oznaczających przedział czasowy, znacznik dla lidera, tarcze obstawiania porażki lub sukcesu konkurenta, losowanie połączone z wyborem kategorii. Wzornictwo kart jest wyraźne, na planszy poza torem znajdziemy informację o kategoriach.
Nie podoba nam się zredagowanie instrukcji – pomyłka w oznaczeniu czasu (skoro klepsydra odmierza 30 sekund to 3 obroty to 90 sekund). Pojawiają się również na kartach modne ostatnio sfeminizowane nazwy zawodów – mnie nie uczono, że funkcjonuje „naukowczyni”, był mężczyzna lub kobieta naukowiec, to jakby do rodzaju męskiego „człowiek (ten – on)” dodać formę „człowieczka (ta – ona)” – w rozumieniu człowiek – kobieta, tak właśnie powstają nonsensy i bycie poprawnym politycznie wygrywa ze zdrowym rozsądkiem. Frywolność i lekkość w nazewnictwie nie przystoi w szkole.
Wewnątrz opakowania znajdziemy: klepsydrę odmierzającą 30 sekund, 6 kół do obstawiania, 280 kart z zadaniami (5 kategorii), 5 żetonów oznaczających kategorię pytania, 7 drewnianych kostek w różnych kolorach, 5 pudełek na karty, arkusze odpowiedzi (100 sztuk), planszę, 6 ołówków.
Przygotowanie gry jest szybkie, wyjmujemy z opakowania kieszonki z kartami, planszę, każdy otrzymuje tarczę (wcześniej należy zmontować pokrętła) oraz znacznik, żetony kategorii leżą zasłonięte.
Pierwszą kategorię wybieramy z pary wylosowanej z kompletu, potem z 4 dostępnych kategorii pomijając właśnie użyty krążek. Po podjęciu decyzji odnośnie rodzaju zadania przechodzimy do obstawiania wyników – porażka lub sukces gracza (z pominięciem siebie). Następny etap gry to wykonywanie zadania – odkrywane jest dopiero po obstawianiu, czas oznaczony symboliczną klepsydrą i odwracaniem karty na stronę z rozwiązaniem, czasami pojawiają się także wskazówki. Punktowanie – najszybszy zdobywa znacznik neutralny (dodanie pojedynczego punktu za poprawne wskazanie lub odjęcie za błąd), właściwa odpowiedź daje 4 punkty, błędna to 0 (kara tylko dla najszybszego). Koniec gry – po zakończeniu kolejki, pamiętając, że na wstępie wyznaczamy liczbę rund, remis łamiemy poprzez dogrywkę najlepszych uczestników.
Zadania przypominają nam łamigłówki znane z serii „Kieszonkowiec” oraz „Logic cards”, są również pomysły unikatowe, innowacyjne, z którymi wcześniej się nie spotkaliśmy. Zazwyczaj wyzwania logiczne bazują na matematyce.
Zadania językowe to nie nauka języków obcych, z czym na początku nam się skojarzyło – tutaj znajdziemy zagadki z ukrytymi słowami, brakującymi literami, słowotwórstwo, przysłowia, anagramy, wykreślanki.
Zadania graficzne to głównie labirynty, siatki figur geometrycznych, uzupełnianie obrazów 3D, szeregi, puzzle.
Wiedza powszechna z dyscyplin historia, geografia, język polski (kultura, Biblia, mitologia), biologia; poza pytaniami otwartymi znajdziemy także wybór z wariantu odpowiedzi oraz układanie według chronologii.
Pamięć i spostrzegawczość przypomina nam serię „BrainBox”, jest to wyjątkowo angażująca kategoria, ponieważ bazująca na wzornictwie – wyszukiwanie różnic, pytania do zapamiętanych informacji, sumowanie małych elementów, iluzja optyczna, identyfikacja błędów graficznych, uzupełnianie kombinacji.
Zadania logiczne – uzupełnianie brakujących cyfr, symboli, zadania tekstowe, uzupełnianie znaków w równaniu, zapałki.
Podoba nam się, że gra karze za arogancję i zbytnią pewność siebie – ujemne noty tylko dla lidera. Modne i popularne są zakłady, co nawiązuje do emocji związanych z hazardem – inwestujemy w wyczucie rywala, zachęcani jesteśmy do integracji i poznawania silnych i słabych stron uczestników zabawy. Zadania są różnorodne i angażujące, każdy znajdzie swoje ulubione, niektóre z nich znamy z testów na inteligencję.
„Rozumówki” to ciekawa gra quizowa i szkolna, którą warto wykorzystać w pracy nauczyciela i pedagoga oraz na potrzeby domowej edukacji. Wydaje się, że nie będzie tak popularna jak gry bazujące na teleturniejach, aczkolwiek mocno trzymamy kciuki, żeby do łask wróciła ta kategoria – mielibyśmy więcej omnibusów i laureatów konkursów w klasach, bo w czasie niżu demograficznego wymagania od lat są obniżane i ciężko o mobilizację ucznia do pracy własnej.
Za produkt dostarczony do testów dziękujemy ALBI
Film: „Rozumówki” – unboxing
Film: „Rozumówki” – przebieg gry
Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:
2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Albi, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Buzzy Games, Cape Morris, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, DOBRETO Wydawnictwo, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Elwin Klappe, Epideixis, Euler’s Game, Feuerland Spiele, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Free League, Fundacja PGNiG, Funnyfox, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, Headu, Heim, Hetman Pracownia, Huch!, Hurrican Games, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Lupo Verde, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muduko, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Phalanx Games, Phantasio Games, Piatnik, Pink Frog, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Roxley Games, rozmawiaj.My, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, SMYK, Snowdale Design, Sphere Games, StarHouse Games, Stonemaier Games, SunCoreGames, Super Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, V Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., Wattsalpoag Games, What The Frog, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Jako, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Otwarte, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag
Dołącz i Ty!