Recenzja gry Last minute

Dzisiaj coś innowacyjnego, ponieważ nie miałem jeszcze okazji bawić się w grę solową czasu rzeczywistego, w której wszystkie akcje wykonuję indywidualnie i pod presją aż takiego limitu pomiaru. Tematyka jest perfekcyjnie dopasowana do kategorii solo real-time games, ponieważ wcielasz się w rolę sapera rozbrajającego ładunki wybuchowe.

Last minute” (można przetłumaczyć „Ostatnia minuta”, „W ostatniej chwili”) to gra karciana dla jednego gracza lub w kooperacji – wydaje się, że raczej w duecie, ponieważ jest mało czasu na komunikację w większym składzie i zneutralizowanie bomby. Według wskazań pudełkowych to propozycja dla 1-4 uczestników w wieku od 8 lat z czasem partii zajmującym ok. 10 minut. Projektowali Romaric Galonnier (ostatnio popularna „Dworzanie”) i Luc Rémond (wielki przebój „Halo wieża”), ilustracje Suhang Zhang. Wydawca znany jest z gier dedykowanych dla 1 uczestnika, my niedawno pokazywaliśmy ich dobrą grę „Sfynx”.

Podobne technicznie gry pokazywane na blogu „The Game”, „The Game Quick & Easyze współpracowaniem pod karty numerowane, „Ohanamiz kolumnowymi układami kart liczbowych, z kolei tematycznie i klimatycznie „Hijacked”, „Tik Tak Bum Travel”, „Bank Attack” – ze względu na bomby.

Z gier czasu rzeczywistego polecamy, m. in. „Sonar”, „Kero”, „Galaxy Trucker”, „Ostry dyżur”, natomiast z dedukowanych tylko dla 1 gracza, np. „Pod wrogim niebem”, „Relics of Rajavihara”, „Ubongo Solo”. Podobnie napięcie czułem w „Zaginione miasta”, kiedy w ostatniej chwili udało mi się zrealizować ekspedycję i nie stracić na jej opłaceniu. Tematycznie zbliżona jest gra szybująca ostatnio w rankingach familijnych, czyli „Bomb Busters”, tylko recenzowana przeze mnie nie jest propozycją imprezową, a prędzej dla zabicia samotności.

Podczas otwarcia cieszy nas, że jest to małych rozmiarów produkt, który łatwo wszędzie ze sobą zabrać i upchnąć w każdy kąt pokoju. Gra jest z wyglądu prosta, ale bardzo ładna i „nastrojowa” – jeśli tak można powiedzieć o napiętej atmosferze pracy sapera. Widzimy tutaj plątaninę kabli i wymyślnych ładunków mających zaraz eksplodować. Bomby są kreatywne, niekoniecznie pokazane na poważnie, np. ładunek stylizowany na zabawkę, retro konsolę, urodzinowy balon, telefon komórkowy (nie smartfon), dinozaury, akwarium z piraniami, chemiczne roztwory, nuklearny.

Naszym celem jest dopasowanie do karty ładunku wybuchowego odpowiednich kabli, które są jednak numerowane – wartość powinna maleć. Karty wydajemy w strefie gry w formie pasjansa, ale mamy na to bardzo mało czasu i nie wiadomo jakie trafią się na ręce. Startujemy z 7 kartami (dla trybu solo), trzeba je rozegrać planując położenie w oparciu o spadające numery i ograniczenia z płytek, barwę i liczbę przewodów w pociskach z mechanizmem zapłonowym, czyli w praktyce, skompletować „sety” kolorowych przewodów pod grupą bomb.

Jeśli nie uda nam się w danym czasie rozbroić kompletu bomb, korzystamy ze znacznika maszyny czasu (wehikułu czasu) i startujemy od nowa z danym układem kart i komplikacji. Istotne jest, żeby wydać wszystkie pokazane barwy kabli i numery kolejno w dół. Jeśli całość połączeń z bomby zostanie wyłożonych w kolumnie, jest ona rozbrojona – w zestawie może pojawić się więcej kart, także drutów niewystępujących na ilustracji ładunku, ale muszą występować te konieczne. W drodze po zwycięstwo przechodzimy przez 3 misje, w każdej kolejnej pojawi się więcej projektów bomb i przeszkód, czyli rozkładamy swoje karty w specjalny sposób i na różne kolumny.

Utrudnienia, które mogą wystąpić: numery parzyste, numery nieparzyste, rozbrojenie bomby jako pierwszej (wyłożony zestaw), rozbrojenie bomby jako ostatniej (gotowe zestawy na pozostałych), wyłożenie barw według występowania na rysunku (lewa do prawej lub prawa do lewej), różna pierwsza cyfra numeru dla każdej karty, odwrócenie kolejności (wartości na kartach w kolumnie rosną), numery 29 i niżej, dobranie losowego żetonu komplikacji.

Ostatnia minuta” cudownie łączy mechanizmy tworzenia zestawów i zarządzania ręką uczestnika z wyrazistym tematem gry, a wszystko to rozgrywane w ekspresowym tempie i bez podziału na tury. Dla mnie jest niesamowite, że tak dobrze bawiłem się w samotności i w tak krótkiej grze, która potrafi silnie zaangażować i zestresować zarazem! Na emocje mocno oddziałuje bardzo ograniczony czas i oprawa wizualna – czuje się klimat walki z terroryzmem, ale jednak z humorem, nieco dowcipnie. Kluczowe jest tutaj zaplanowanie sekwencji schodzenia z kart, wyczucie najlepszego momentu do zagrania karty na danej pozycji, żeby nie zablokować miejsca i zdążyć przed eksplozją, ocalić życia, bo nie tylko swoje własne! Genialne doświadczenie – próba zachowania rozsądnej głowy pod presją czasu, a do tego idealne odwzorowanie filmowej aktywności saperów – akcji realizowanej najczęściej w ostatnich sekundach przed wybuchem! Bombowa rzecz!

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy INPATIENCE

Film: „Last minute” – unboxing

Film: „Last minute” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Albi, Alderac Entertainment Group, Agencja Reklamowa QA, Alexander, Arcane Wonders, Around the Stump Games, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Birdwood Games, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Buzzy Games, Cape Morris, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, Crazy Like a Box, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, Distrix Games, DOBRETO Wydawnictwo, Draco Ideas, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edukarcianki, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Elwin Klappe, Epideixis, Euler’s Game, Feuerland Spiele, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Frechverlag, Free League, Fundacja PGNiG, Funnyfox, Gaj Eko Media, Galen’s Games, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Gigamic, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Gra w Relacje, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, HarperCollins Polska, Headu, Heim, Hetman Pracownia, Huch!, Hurrican Games, iAdventure, ICE Makes, IceRain Games, ICOM Poland, IFF Studios, Igel Spiele, inPatience, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Khanat Games, Kilogames, Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Lupo Verde, Mama Maluje, Mam Dom, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MaturaToBzdura, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moonka, Moses Verlag, Muduko, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, Pandasaurus Games, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Petersen Games, Phalanx Games, Phantasio Games, PhantomLab, Phase Shift Games, Piatnik, Pink Frog, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Polskie Gry Planszowe, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Rebellion Unplugged, Roxley Games, rozmawiaj.My, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Science Boards, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skarpa Warszawska, Skybound Games, Smart Games, SMYK, Snowdale Design, Sphere Games, Spielefaible, StarHouse Games, Stone Age Distractions, Stonemaier Games, SunCoreGames, Super Meeple, Surfin’ Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, V Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., Wattsalpoag Games, What The Frog, Wise Box, W. Nostheide, Wonderful World Board Games, Woodgame, Wydawnictwo Jako, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Otwarte, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag

Dołącz i Ty!