Recenzja gry Słownik domowy

Dzisiaj gra planszowa rozwijająca język – mówiony i pisany! Ukazująca potęgę słów i wyjaśniająca znaczenie tych mniej znanych. Z podobnych propozycji mieliśmy okazję recenzować „Ojczysty” – generalnie gier słownikowych brakuje na rynku, a niestety rozmowy dzieci stają się coraz bardziej płytkie – technicznie i tematycznie. Znajdziemy tutaj słowa skomplikowane, ponieważ rzadko używane w mowie potocznej oraz archaizmy, kolejna edycja gry to z kolei gwara – akurat poznańska, ale czekamy na dalsze!

Słownik do mowy” lub „Słownik domowy” to gra planszowa dla 4-16 uczestników w wieku od 14 lat z czasem partii zajmującym ok. 20 minut. Grę stworzyli Bartosz Paczkowski, Marta Balcer, Marta Buzalska. Jest to drużynowa „word-game” – pozycje z tej kategorii polegają na tworzeniu, zgadywaniu lub wybieraniu słów, tutaj opisywana funkcjonuje na ich definiowaniu, wyjaśnianiu znaczenia, co przekłada się na konkurencyjne wykorzystanie języka w praktyce.

Agencja Reklamowa QA” zajmuje się „kreacją logo, strategii, ilustracji, marki, kampanii, strony, poligrafii i wszelkimi pozostałymi elementami dobrych identyfikacji” i pięknie, że wpadli na ideę tej interesującej nas gry.

Najbardziej znane gry sklasyfikowane jako słowne, to: „Tajniacy Duet”, „Tajniacy”, „Scrabble”, „Koncept”, „Słowołaki”, „Medium”, „P for pizza”, „Match 5”, „Scrabble Karty”, „Feelinks”, „Gorilla marketing”, „Alias Kobiety vs. mężczyźni”, „Decipher”, „Alicja w krainie słów”, „7 słów”, „Gadka szmatka”, „Ostatnia litera”, „Kaleidos”, „Gimatriks”, „Tik Tak Bum Travel”.

Podczas otwarcia cieszy przede wszystkim obecność całkiem bogatej w treść broszury „Słownik do-mowy. Wyjaśnienie słów” z podziałem na „pokrętne” i „zapomniane” – nie wszystkie sformułowania mi odpowiadają, np. tolerancja może być mylona z akceptacją, nieaktualna jest informacja o Karolu, który w końcu doczekał się korony, ale i tak można się wiele nauczyć, więc jest super! Najsłabiej wypada tutaj plansza – jest wsadzona do pudełka na siłę i wygięta, a powinna być składana w połowie. Miłośnicy miniaturek z pewnością docenią ptasi duet – „Polacy nie gęsi, iż swój język mają”, jak pisał Mikołaj Rej promujący rodzimą mowę rywalizującą ówcześnie z łaciną oraz językiem czeskim.

Przygotowując się do gry należy podzielić się na dwa zespoły, w każdym znajdzie się zdrajca („szelma”), za którego wykrycie grupa otrzyma dodatkowe punkty. Aktywny gracz tłumaczy jak największą liczbę haseł z kolejnych kart w czasie odmierzonym przez klepsydrę, a członkowie jego zespołu odgadują. W kolejnych rundach osoba odpowiadająca będzie się zmieniała. Można pominąć jedną kartę, pionek przemieszczamy po torze dopiero po wyjaśnieniu wszystkich haseł. Po zdobyciu specjalnego pola: zgaduje jedna osoba, wyjaśniający nie może używać słów na literę „P”, podwajamy czas, odrzucamy drugą niechcianą kartę, przesuwamy pionek po torze – niekiedy warto tu celowo zastopować. W trakcie tłumaczenia nie możemy gestykulować, używać wyrazów z identycznym tematem, posiłkować się telefonem w celu wyszukania odpowiedzi w sieci.

Gry z sabotażystą są atrakcyjne, ponieważ emocjonujące jest typowanie zdrajcy – ten ma pole do popisu niekoniecznie podczas tłumaczenia haseł, co naradzania się z zespołem. Najtrudniejszą rzeczą w tej grze będzie zebranie ekipy, od lat tworzy się produkcje dla coraz mniej licznych składów osobowych, ostatnio wręcz masowo gry solowe – takie zabiegane czasy…

Mnie podoba się, że grę można wykorzystać w szkole, ponieważ bawi się cała klasa! Słownik produkt, którego grywalność jest ograniczona, ponieważ ostatecznie zużyjemy bank słów, ale dumny będzie polonista i rodzic, kiedy uczniowie przyswoją 456 zgromadzonych tutaj wyrazów! Najsłabszą stroną gry jest plansza – wygięcie razi i polecam wydawcy jej zastąpienie w przyszłych edycjach.

Dzięki tej grze rozwijamy umiejętność mowy i pisma, a jednocześnie jest to forma zabawy i integracji grupy. Dla mnie to świetna pozycja, której warto użyć w zespole klasowym, ponieważ nie znam wielu gier do języka polskiego dla dużej liczby uczestników. Są lepsze gry edukacyjne, ale kiedy potrzeba wam pomocy dydaktycznej do rozgrywek drużynowych to ciężko o konkurencyjne pozycje, bo słynni „Tajniacy” to gra do kategoryzowania i klasyfikowania, a tutaj otrzymujemy definiowanie, zatem coś oryginalnego! Warto, żeby wydawca pokazał w przyszłości różne odmiany języka narodowego – już niebawem obejrzymy „Gwara poznańska”. Moim zdaniem to wartościowy produkt, chociaż czekam na dopieszczoną wersję deluxe! Z kodem “wielkanoc” otrzymacie 30 zł rabatu, zatem to dobra pora, żeby zaopatrzyć się w nowe narzędzie do pracy z uczniami!

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy AGENCJA REKLAMOWA QA

Film: „Słownik do-mowy” – unboxing

Film: „Słownik do-mowy” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Albi, Alderac Entertainment Group, Agencja Reklamowa QA, Alexander, Arcane Wonders, Around the Stump Games, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Birdwood Games, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Buzzy Games, Cape Morris, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, Crazy Like a Box, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, Distrix Games, DOBRETO Wydawnictwo, Draco Ideas, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edukarcianki, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Elwin Klappe, Epideixis, Euler’s Game, Feuerland Spiele, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Frechverlag, Free League, Fundacja PGNiG, Funnyfox, Gaj Eko Media, Galen’s Games, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Gigamic, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Gra w Relacje, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, HarperCollins Polska, Headu, Heim, Hetman Pracownia, Huch!, Hurrican Games, iAdventure, ICE Makes, IceRain Games, ICOM Poland, IFF Studios, Igel Spiele, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Khanat Games, Kilogames, Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Lupo Verde, Mama Maluje, Mam Dom, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MaturaToBzdura, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moonka, Moses Verlag, Muduko, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, Pandasaurus Games, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Petersen Games, Phalanx Games, Phantasio Games, PhantomLab, Phase Shift Games, Piatnik, Pink Frog, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Polskie Gry Planszowe, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Rebellion Unplugged, Roxley Games, rozmawiaj.My, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Science Boards, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skarpa Warszawska, Skybound Games, Smart Games, SMYK, Snowdale Design, Sphere Games, StarHouse Games, Stone Age Distractions, Stonemaier Games, SunCoreGames, Super Meeple, Surfin’ Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, V Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., Wattsalpoag Games, What The Frog, Wise Box, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Jako, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Otwarte, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag

Dołącz i Ty!