Recenzja gry Dungeon Legends

„Rebel Studio” inwestuje w poszukiwaną kategorię gier, ponieważ promuje familijne dungeon crawlers, czyli rodzinne gry przygodowe i eksploracyjne z „pełzaniem” po lochach, jako podziemną kontynuację uniwersum „Avel”. Pomysł rewelacyjny, trzymam kciuki za markę i zapraszam do recenzji tej ciekawej gry!
„Dungeon Legends” to kooperacyjna gra planszowa dla 1-4 uczestników (bardzo przyjemnie jest współpracować w duecie), dzieci w wieku od 10 lat, z partią zajmującą ok. 60-90 minut (raczej wyższe wskazanie). Projektował Przemek Wojtkowiak („Kroniki zamku Avel”, „Kroniki zamku Avel Nowe opowieści”, „Printing Press”, „Banda pand”, „Rafa koralowa”), ilustrował Bartłomiej Kordowski („Domek”, „Kwiatki”, „Wodny szlak”, „ORP Orzeł”, „Spaghetti”). Technicznie: budowanie stosu, zarządzanie kartami na ręce, kampania, scenariusze i misje, rzuty kością, zróżnicowane moce graczy.
Inne; podobne treścią, klimatem, mechaniką gry: „Kroniki zamku Avel”, „Eldritch Horror”, „Szczęki lwa”, „Brzdęk Katkumby”, „Szczęść Boże”, „Thorgal”, „Kawerna”, „Planetoid”, „AuZtralia”, „Dwergar”.
Podczas otwarcia wydaje się, że opakowanie jest za dużych rozmiarów, zapełniamy je dopiero samodzielne złożonymi pudełkami na postaci, rozdziały opowieści, przedmioty i inne żetony – organizacja jest znakomita, pomimo że przechowujemy także niezapełnione, chociaż niepuste skrzyneczki. Karty są śliczne – błyszczące wstawki pięknie dekorują przedmioty unikatowe, plansza w postaci maty do gry – tutaj standardowo w komponentach – to wyższy komfort zabawy w porównaniu ze zwykłą planszą.
Rozgrywamy 5 scenariuszy, które są powiązane ze sobą w logiczny ciąg zdarzeń, natomiast można w nich uczestniczyć skacząc po rozdziałach kampanii oraz powtarzać – nie zużywamy komponentów, nie nanosimy trwałych zmian. Dla mnie to obecnie najlepsza obok „Szczęść Boże” i „Kawerna” gra górnicza i kopalniana – czuje się walkę o tunele, z ogniem, z przeciwnikami z trzewi ziemi, z ciemnością pragnącą wyciec na powierzchnię, na dziedziniec i do komnat zamku Avel. Nie ma tutaj paragrafów z tekstami fabuły, jedyna narracja pojawia się w opisie kart i we wstępie do każdego rozdziału, natomiast sceneria gry, ilustracje na kartach oraz techniczne opracowanie kojarzą się z ciężką pracą krasnoluda i atmosferą lochu atakowanego przez złe licho! Gra w porównaniu do „Kroniki Zamku Avel” zeszła w podziemia, stała się więc bardziej mroczna, mniej baśniowa, ale mnie-dorosłemu to pasuje, a dzieci także coraz częściej sięgają po grozę – w literaturze już od kilku dobrych lat popularnością cieszą się „horrory” dla młodszych odbiorców.
Karty przeciwników przemieszczają się po torze i są coraz bliżej światła dnia, zmieniają się szanse w kolejnych obszarach, a dzielni wojowie drepczą po ścieżynce pośrodku, biją się z ogniem, sługusami złego lub bossem, a przy tym zbroją się oraz „dbają o wystrój korytarza”. Ostatni raz tak dobrze bawiliśmy się z „Brzdęk Katakumby”, ale ta gra jest ładniejsza i bardziej klimatyczna, pomimo że technicznie prostsza. W każdym rozdziale zmienia się finalny cel, natomiast ciągle strzeżemy wyjścia z lochu, a czas gry wyznacza nam talia kart – przeciwnicy, zdarzenia stałe, ale też opracowane dla każdej historii, poszczególnych rozdziałów. Na „dobry początek” wydawane są potwory startowe, później uniwersalne dla wszystkich zestawów, dla każdego scenariusza są też monstra specjalne, dedykowane (podobnie żetony). Indywidualne dla danego rozdziału są lokacje – dolne okienka na macie, rozkładane w losowej kolejności podczas przygotowania. Bohaterowie nie rozwijają swoich statystyk – dopasować jednak możemy pasek umiejętności (przygotować się do danego rozdziału), podczas kampanii pozostawiamy wybrany przedmiot zaawansowany ze zdobytych wcześniej.
Zabawę rozpoczynamy z 10 kartami, w toku gry zbieramy kolejne za pokonane potwory (ochrona wyjścia z kopalni i możliwość ubicia arcy-złego). Akcje czerpiemy z paska umiejętności (wskazane poruszeniem znacznika) oraz z kart na ręce – cały komplet 5 szt., także nieaktywowanych w turze jest odkładany, jako zużyty. Poruszamy się po ścieżce, atakujemy potwora nad polem (występuje też atak z dystansu na boki), możemy również brać akcję z obszaru poniżej dla realizacji celu gry lub wsparcia w potyczce.
Jest to gra kooperacyjna, każda z postaci jest w czymś lepsza, należy wspólnie planować strategię gry i omawiać kolejne posunięcia (w pierwszym rozdziale podajemy sobie wiadro z wodą – uściślając przelewamy zawartość). Gra jest istotnie różna od „Kroniki zamku Avel” – nie jest to ulepszona powtórka z rozrywki, ale oryginalna koncepcja – nie malujemy postaci, co akurat było świetne, nie odkrywamy płytek terenu, zarządzamy kartami zamiast przerzucać kości, mata tworzy przestrzeń górniczego korytarza – działających na wyobraźnię podziemi (mnie wygląd skojarzył się ze schronieniem krasnoludów z „Władca Pierścieni”).
Ogromną zaletą „Dungeon Legends” jest jej familijny charakter – to rodzinna gra walki i przygody, agresja i przemoc nie wysuwają się na pierwszy plan, są gdzieś w tle, jako forma realizacji zadania, nie cel sam w sobie. Atmosfera fantasy jest bardziej baśniowa niż średniowieczna, czujemy się odrobinę jak strażacy lub górnicy – atmosfera kopalni i zbliżania się do jądra ziemi bądź krateru wulkanu budzi emocje i angażuje do uczestnictwa. Tutaj szybciej przypominamy dzielnego śląskiego Hobbita niż bluzgającego Wiedźmina, co dla tej kategorii gry jest słuszne i sprawia radość dziecku oraz wspierającemu w zmaganiach rodzicowi. Zachęcam do zakupu, na chwilę obecną jest to najmocniejszy prezent pod choinkę dla rodziny z potomstwem szkolnym.
„Rebel” tym produktem zdobył rynek gier świątecznych, dla mnie to bożonarodzeniowy przebój!
Za produkt dostarczony do testów dziękujemy
Film: „Dungeon Legends” – unboxing
Film: „Dungeon Legends” – przebieg gry
Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:
2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Albi, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Around the Stump Games, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Birdwood Games, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Buzzy Games, Cape Morris, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, Crazy Like a Box, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, Distrix Games, DOBRETO Wydawnictwo, Draco Ideas, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edukarcianki, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Elwin Klappe, Epideixis, Euler’s Game, Feuerland Spiele, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Frechverlag, Free League, Fundacja PGNiG, Funnyfox, Gaj Eko Media, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Gigamic, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Gra w Relacje, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, HarperCollins Polska, Headu, Heim, Hetman Pracownia, Huch!, Hurrican Games, iAdventure, ICE Makes, IceRain Games, ICOM Poland, IFF Studios, Igel Spiele, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Khanat Games, Kilogames, Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Lupo Verde, Mama Maluje, Mam Dom, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muduko, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, Pandasaurus Games, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Petersen Games, Phalanx Games, Phantasio Games, PhantomLab, Phase Shift Games, Piatnik, Pink Frog, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Polskie Gry Planszowe, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Rebellion Unplugged, Roxley Games, rozmawiaj.My, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skarpa Warszawska, Skybound Games, Smart Games, SMYK, Snowdale Design, Sphere Games, StarHouse Games, Stone Age Distractions, Stonemaier Games, SunCoreGames, Super Meeple, Surfin’ Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, V Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., Wattsalpoag Games, What The Frog, Wise Box, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Jako, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Otwarte, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag
Dołącz i Ty!