Recenzja gry Die Macher

Nie znoszę sformułowania, że gra jest unikatowa, ponieważ kojarzy mi się z naciąganiem ludzi na produkty czekające na dodruk, sprzedawane w zawyżonych cenach, natomiast nie potrafię inaczej nazwać dzisiaj opisywanej „Die Macher”. Polityki jest na rynku bardzo niewiele, najczęściej zresztą pojawia się tylko w tle ekspansji – kosmicznej lub średniowiecznej, a tutaj jest zasadniczą tematyką zabawy!

Die Macher” źle się kojarzy, ponieważ Niemcy z racji historycznej nie są popularni, chyba że płacą za spanie! Propozycja dla 3-5 osób w wieku od 12 lat z czasem partii zajmującym ok. 150 minut. Projektował Karl-Heinz Schmiel, ilustracje Bernd Brunnhofer, Marcus Gschwendtner, Herald Lieske („Zamki Burgundii”, „Power Grid”, „Dominion”, „La Granja”, „Notre Dame”, „W roku smoka”, „Catan”, „Las Vegas”). Jest to gra długa, mocno techniczna z wyglądu i po trochu także z przeliczeń podczas zabawy, ale uważam ją za jedną z najdojrzalszych w ofercie wydawcy i zachęcam do spróbowania wszystkich, którzy interesują się wpływaniem na opinię publiczną.

Die Macher” jest kimś wytwarzającym, produkującym, kreującym, wprowadzającym coś konkretnego w życie, kogo cechuje duża asertywność i umiejętność podejmowania działań, odnosząc się do polityki najlepszym tłumaczeniem będzie działacz! Działacz według Słownika Języka Polskiego to osoba pracująca na rzecz wspólnoty obywatelskiej, aktywista; członek, organizator i uczestnik stowarzyszeń i ruchów społecznych, także fundacji oraz organizacji społecznych i samorządowych (politycznych). Macher w języku polskim, potocznie oznacza fachowca lub oszusta, kombinatora (w sumie rasowy polityk może być każdym z nich). Gra została także wydana z tłumaczeniem tytułu na „Wybory w Niemczech”.

Gry o polityce pokazywane na blogu: „Kariera polityczna”, „Wybory 1919”, „Zoocracy”, „Jak żyć Panie Prezesie”, „Światowy konflikt”, „Kyoto”, „Zimna wojna”, „QE”, „Niepokoje Terraformacja Marsa”, „Distrix”, „Gloroius America”, „Modus operandi U szczytu władzy”, „Propaganda”, „ZSRR”, „Red outpost”, „Twilight Inscription”, „Żelazna kurtyna”, „Łukasiewicz Nafta i gaz”, „Kleropol”, „Kapitalizm”.

Podczas otwarcia zwracam uwagę na regionalizację – jest to gra o Niemczech, stąd podobna jest do „Wysokie napięcie” – występują tutaj rzeczywiste partie, landy i problematyka – edukacja, cyfryzacja, inżynieria genetyczna, bezpieczeństwo narodowe, opieka społeczna, środowisko i transport. Zazwyczaj mówi się, że nasi politycy leżą u stóp obcych panów – PO w Niemczech, PiS w USA, a tutaj mamy symulację doświadczania władzy poza Polską – odwrotną do zastanych realiów, co niezmiernie raduje!

Grę polecam młodzieży i dorosłym ze względy na wybory – ta gra zajmuje się tylko nimi! Nie jest to wizerunkowo piękny produkt – owalna sala posiedzeń (zgromadzeń, żeby nie kojarzyło się z lenistwem) i masa torów nie przyciągną graczy szukających epickiego wykonania, zwłaszcza fani ślicznych miniaturek poczują się zawiedzeni. Surowość tego produktu i jego osadzenie w notowaniach i wykresach sondażowych tworzy jednak specyficzny nastrój typowy dla wielkiej polityki – emocje towarzyszące jak podczas sprawdzania frekwencji i czekania na wyniki w głosowaniu (jeśli oczywiście jest się świadomym uczestnictwa obywatelem).

W grze występuje długie przygotowanie, dlatego istotne, żeby wszyscy uczestnicy pomagali w rozłożeniu komponentów. Wytworzenie jest podobne do „Wysokie napięcie”, zwłaszcza drewniane komponenty oraz papierowe pieniądze, odrobinę „śmieciowe”, ale stylowe, a kiedy będą wymięte – przypominać będą miniatury banknotów w obiegu. Jest to gra z licytacją, zatem najlepiej bawimy się w pełnym składzie, tym bardziej, że karty ukazują badanie opinii dla wszystkich pięciu partii dla kompletu uczestników (w przypadku niewybranych partii, nie są brane pod uwagę ich wskazania na słupkach poparcia). Występuje tutaj również potrzeba zakładania koalicji, kiedy jest nas mniej do gry, może być trudno, chociaż i tak polecam, nawet w 3 osoby!

W tej grze, jak w mało której przydaje się karta pomocy, ponieważ akcji jest dużo! Rozpoczynamy od wyciągnięcia całości na stół – tutaj oryginalna jest plansza złożona z czterech części, z których każda znika po rundzie – fantastyczny pomysł! Konkurujemy o poparcie w czterech landach, naszym celem jest przede wszystkim dopasowanie kart programu do opinii mieszkańców, a także poprawa notowań poprzez udział we wiecach, wszystkie one są składowymi przeliczenia na punkty.

Z kart notatnika wybieramy startowe ułożenie znaczników dla dwóch landów i tworzymy rękę kart w oparciu o wyłożone na planszy (część odsłaniania dopiero podczas zabawy).

Przebieg rozgrywki otwiera licytacja pierwszeństwa, następnie już kolejno każdy tylko raz ma prawo zamienić karty dopasowując tematykę. Pierwsze wybory odbędą się w najmniejszym landzie oznaczonym urną.

Kolejny etap to walka o media (czwarta władza), tym razem każdy opłaca znaczniki – pojedyncze w turze, ale finalnie na ile nas stać i ile się zmieści na torze. Partia mająca tutaj największy wpływ ma prawo do zamiany karty opinii wyborców (dopasowanie do swoich na ręce), elementy będą też przekładane na planszę elektoratu i finalnie notowane.

Następnie rozpoczynamy politykę w terenie, czyli opłacamy wiece – jednokrotnie, można dla większej liczby landów (wiece wchodzą w przeliczenia punktowe).

Umieszczani pojedynczy politycy na każdy land tworzą nasz gabinet cieni – są kosztowni i limitowani w rozgrywce, ale wpływają na tory. Każdy daje akcję główną, jeśli z wykrzyknikiem, odpalaną przez pierwszego-lepszego w landzie, oraz wybór jednej z pary pobocznych. Znajdziemy tutaj podwojenie ważności karty opinii (takiej nie podmieniamy będąc liderem w mediach), kolejną modyfikację własnego programu, przesunięcie znacznika na skali notowań (swojego w górę lub konkurencyjnych w dół) lub na torze głosów, zastąpienie elementu na torze mediów (za opłatą rywalowi zamiast do banku), akcję z sondażem (3 punkty elektoratu za nieujawnianie lub aktywacja – obniżenie dwóch, poza liderem mediów i podwyższenie własnego słupka), przesunięcie na torze elektoratu. Przed licytacją sprawdzamy wyniki walki o media i przechodzimy do aukcji w celu zakupu sondaży – identyczna z już wspomnianą, z tym że teraz każdy ma prawo zakupić kartę i zadecydować o jej przeznaczeniu.

Ostatnim etapem zabawy jest przeliczenie głosów w landzie z urną (obligatoryjnie) lub wymiana wieców na głosy dla późniejszych wyborów w pozostałych landach (dla chętnych). Zapisywane w notatniku punkty czytamy z karty landu patrząc na przedziały za uzyskane głosy. Wzór na głosy to suma z wieców i notowań pomnożona przez liczbę zbieżnych tematów porównując karty z ręki i na planszy (identyczny znak i temat to 1 punkt dodatni, różny znak za identyczny temat to punkt ujemny, oba można podwoić krążkiem mnożnika na karcie). W przypadku wszystkich ujemnych oznaczamy jako 1 ważny głos (samego prezesa). W notatniku zapisujemy punkty z karty landu oraz osobno przy gwiazdce – dla lidera z 50 i więcej głosami będzie to 12 punktów, dla dwóch partii z ponad 50 głosami po 10 punktów, po znalezieniu koalicjanta (kiedy najsilniejsza partia nie uzyskała 50 głosów) po 7 punktów lub przy braku koalicji – tylko 5 punktów. Przenosimy znaczniki mediów na planszę elektoratu (punkty na koniec gry), bierzemy finansowanie obniżając poparcie lub rezygnujemy, zwiększając elektorat na torze. Po usunięciu ćwiartki planszy głównej i wymianie kart programu w banku, rozpoczynamy walkę odkrywając wcześniej zasłonięte pojedyncze karty w landach.

Die Macher” jest najlepszą na rynku grą o wyborach, osobiście zamienię ją na inną dopiero kiedy ktoś wyda w języku polskim „1960: The Making of the President”! Nie zagrać w nią, kiedy zbliża się głosowanie na prezydenta (kraju, miasta lub inną personę – lokalną władzę) czy do parlamentu, to wielka strata, chociaż polecam także i bez okazji, zwłaszcza kiedy macie wśród znajomych osoby zainteresowane debatowaniem, agitowaniem i generalnie jesteście otwarci na udział w życiu publicznym – mam nadzieje, nie tylko na planszy! Nie znajdziecie niczego lepszego o wyborach – może „Hegemony”, ale ona jest bardziej skomplikowana, więc lepiej rozpocząć od tworzenia polityki w Niemczech i potem dopiero zając się prowadzeniem całej klasy społecznej… Niesamowita! Natomiast raczej dla specyficznej grupy odbiorców, ponieważ potrzeba do niej dorosnąć, wtedy wsiąkniesz!

Za produkt dostarczony do testów dziękujemy PORTAL GAMES

Film: „Die Macher” – unboxing

Film: „Die Macher” – przebieg gry

Pisanie recenzji Państwa produktów jest dla nas fascynującym doświadczeniem. Jesteśmy dumni, ponieważ dotychczas zaufali nam:

2 Pionki, 3 Headed Dog, 9 Planet, Albi, Alderac Entertainment Group, Alexander, Arcane Wonders, Around the Stump Games, Artyzan kreatywnemaluchy.pl, Baldar, Baloise, Bard, Birdwood Games, Black Monk Games, Big Potato Games, Blackfire, BLAM!, Blue Orange, Board Game Tables, Brain Games, Buzzy Games, Cape Morris, Cartamundi, Clementoni, Corvus Belli, Crazy Like a Box, CUBE Factory of Ideas, Cuboro, Czacha Games, Czech Games Edition, Dadada.pl, Daily Magic Games, DANTE SP. Z O.O., Dan Verssen Games, dlp games, Dazbog Games, Distrix Games, DOBRETO Wydawnictwo, Draco Ideas, Drawlab Entertainment, Drei Hasen in der Abendsonne, Druid City Games, Duck’s Games, Eagle-Gryphon Games, Edgard, Edipresse Książki, Edition Spielwiese, Edukarcianki, Edu Kids, EFKO karton, Egmont, Ei System, Elwin Klappe, Epideixis, Euler’s Game, Feuerland Spiele, Finebooks, FOXGAMES, Franjos Spielverlag, Frechverlag, Free League, Fundacja PGNiG, Funnyfox, Gaj Eko Media, GameRock Studio, Garphill Games, GDM Games, GeGe Co Ltd, Genius Games, Gigamic, Glosel – taniaksiazka.pl, GRAiMY, Granna, Gra w Relacje, Greater Than Games, GRRRE Games, Haas Games, Haba, Hans im Glück, Happy Art Games, Haraka Paka, HarperCollins Polska, Headu, Heim, Hetman Pracownia, Huch!, Hurrican Games, iAdventure, ICE Makes, ICOM Poland, IFF Studios, Igel Spiele, Inside Up Games, Instytut Pamięci Narodowej Komisja Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Instytut Praktycznej Edukacji, Jacob’s Brick Games, Jacobsony, Jawa, Jordan Draper, Kangur Sp. z o.o., Khanat Games, Kilogames, Knight Works, Knizia, Kosmos, Let’s Play, Lifestyle Boaardgames, LUBEE Edition, LUDERIS, Lupo Art Games, Lupo Verde, Mama Maluje, Mam Dom, Mandoo Games, Mariucci J. Designs, MDR Dystrybucja, Megableu, Mizo Games, Moaideas Game Design, Mogel Verlag, Moses Verlag, Muduko, Muzeum Powstania Warszawskiego, Narodowe Centrum Kultury, Nürnberger Spielkarten Verlag, Octigo Sp. z o.o., Odd Bird Games, OGRY Games, Oka Luda, Ostia Spiele, OUTDOOR Media, Ôz Editions, Pandasaurus Games, PD-Verlag, Peacock Tabletops, Pegasus Spiele, Petersen Games, Phalanx Games, Phantasio Games, PhantomLab, Phase Shift Games, Piatnik, Pink Frog, Play With Us Design, Podkarpackie Stowarzyszenie dla Aktywnych Rodzin PSAR, Polskie Gry Planszowe, Portal Dragon, Portal Games, Pretexte, Promathematica, PSC Games, Rafael, Ravensburger, Rebel, Rebellion Unplugged, Roxley Games, rozmawiaj.My, RUSSELL KONDRACKI s.j., Schmidt Spiele, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, Sharp Games, Skybound Games, Smart Games, SMYK, Snowdale Design, Sphere Games, StarHouse Games, Stone Age Distractions, Stonemaier Games, SunCoreGames, Super Meeple, Surfin’ Meeple, Synapses Games, SzachMat, TACTIC Games, Teatr Wielki – Opera Narodowa, TM Toys, Trefl, Trefl Joker Line, Tutuconcept Sp. z o.o., Unique Board Games, V Games, Vedra Games, Vertima Trade, Vigour Games, W. Cejrowski Sp. z o.o., Wattsalpoag Games, What The Frog, Wise Box, W. Nostheide, Woodgame, Wydawnictwo Jako, Wydawnictwo Neurony, Wydawnictwo Otwarte, Wydawnictwo Szaron, Zakład Stolarstwa i Tokarstwa w Drewnie Marek Bałos, Zielona Sowa Sp. z o.o, Zoch Verlag

Dołącz i Ty!